Sliedrecht schrijft historie met bekerwinst

RKSV Heeze (zon)

Chris Boom (penalty)
Bas van Stokkom (penalty)
Gavir Breidel (penalty)
Jeroen Muilwijk (penalty)
... (penalty)
... (lob)
... (schot)
... (penalty)

8 juni 2019 14:30

Van de Redactie – Joop Hartog

Door het winnen van de KNVB Districtsbeker Zuid I heeft Sliedrecht een unieke prestatie geleverd die met grote letters in de annalen van de vereniging zal worden bijgeschreven. Op het neutrale veld van SV Haarsteeg werd via penalty’s van zondag 2e klasserRKSV Heeze gewonnen. In de reguliere speeltijd bleven beide ploegen steken op 2-2.

Het zijn drukke, maar heel belangrijke tijden voor de selectie van het trainersduo v.d.Steen/Becht, die zowel voor promotie als voor bekerwinst in de race zijn. De bekerfinale van 8 juni was de eerstvolgende stap naar succes. De ploeg was fit en had volop zelfvertrouwen op een goede afloop. Gesteund door een trouwe supportersschare werd het een superspannende, maar zoals meestal bij een finale, geen mooie wedstrijd.

Droomstart

Sliedrecht opende direct aanvallend zoals zij dat gewend zijn en al snel werd duidelijk dat de tegenstander zich graag liet terugzakken tegen de eigen 16-meterlijn. Na 10 minuten spelen reageerde Sjoerd v.d. Waal heel alert op een foutieve terugspeelbal en omspeelde de keeper vrij gemakkelijk (1-0). Kort daarna een mooie één-twee-combinatie tussen Simonis en Verhoef die door laatstgenoemde fraai werd afgerond (2-0). Een droomstart die Sliedrecht echter niet kon vasthouden. Door niet resoluut in te grijpen kwam Heeze binnen het half uur dichterbij toen de fysiek sterke spits Ivo Moerenhout 2-1 binnenschoot en diezelfde spits voor rust ook nog 2-2 kon maken, omdat de verdediging van Sliedrecht op één lijn stond en het nakijken had.

De paal

Na de kantwissel was het voetballend sterkere Sliedrecht niet bij machte om de muur van Heeze-verdedigers te ontrafelen. Met heel veel kleine irritante overtredingen werd Sliedrecht uit het ritme gespeeld en had moeite om gevaarlijk te worden. Toch waren er volop momenten dat Sliedrecht had moeten scoren, maar pogingen van o.a. Luciano van Harlingen, Sjoerd v.d. Waal en Marciano Simonis hadden beter verdiend. Kort voor tijd bracht zelfs de paal nog een keer redding voor de Brabanders.

Fabuleuze reddingen

De verlenging van twee maal 15 minuten bracht ook geen verandering in de stand, mede door een handvol fabuleuze reddingen van keeper Vincent Jansen, die zijn ploeg er door sleepte. De beslissing moest dus van de penalty stip komen. Via het ABBA-systeem was de eerste poging voor Simonis, wiens bal keurig werd gestopt. Vervolgens ging de strijd gelijk op totdat Donatz een inzet stopte en Heeze de laatste poging ver naast schoot.

Historie geschreven

De historie was geschreven: Sliedrecht was de winnaar van de KNVB Districtsbeker en aanvoerder Sjoerd v.d. Waal mocht onder luid gejuich de begeerde beker in ontvangst nemen. Later op de avond werd de ploeg op een bomvol sportpark De Lockhorst als helden binnengehaald en nogmaals in het zonnetje gezet.

Volgende klus

Dinsdag 11 juni a.s. wacht een volgende klus. Dan speelt het team thuis om 20:00 uur de tweede wedstrijd van de nacompetitie voor promotie tegen Roda’46 uit Leusden. Mocht die wedstrijd worden gewonnen dan volgt de finale voor promotie tegen DETO op nog onbekend neutraal terrein.

Opstelling: Donatz – Boom – Breidel – v.Stokkom – v.’t Hoog – C.v.d.Waal – S.v.d.Waal ((109.Muilwijk) – Simonis – Tokul(65.v.Laarhoven) – Verhoef (82.Chentouf) – v.Harlingen