Leergeld Drechtsteden

In Nederland groeien ruim 300.000 kinderen op in armoede. Dat is 1 op de 11 kinderen en 2 tot 3 kinderen per schoolklas. Deze kinderen kunnen om financiële redenen niet meedoen aan activiteiten die voor hun leeftijdsgenootjes heel normaal zijn. Zij staan vaak letterlijk aan de zijlijn.

Leergeld Drechtsteden is een van de vele sociale voorzieningen binnen onze gemeente die deze kinderen laten meedoen.

Welke kinderen komen in aanmerking?

Leergeld zet zich in voor schoolgaande kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar uit gezinnen met minimale financiële middelen. De kinderen kunnen door geldgebrek niet meedoen met hun leeftijdsgenootjes.

Om voor hulp door Leergeld in aanmerking te komen, geldt over het algemeen dat je gezinsinkomen maximaal 120% tot 130% van het sociaal minimum (de bijstand) mag zijn.
Het is belangrijk om te weten dat elke Leergeldstichting hun eigen specifieke toekennings- en vergoedingenbeleid heeft. Elke Leergeldstichting stemt haar beleid zo goed mogelijk af op de regelingen en voorzieningen die andere organisaties in de buurt al bieden, zoals bijvoorbeeld de gemeente.

Een aanvraag doen?

Ouders en/of verzorgers die een aanvraag willen doen kunnen dit in principe zelf doen via de website van Leergeld Drechtsteden. Kijk voor meer informatie en aanmelden op https://leergelddrechtsteden.nl/.

Als u de aanvraag doet wil je dit dan geheel vertrouwelijk laten weten aan onze financieel contactpersoon.

Heb je moeite met de aanvraag of is het gezinsinkomen net te veel voor deze voorziening neem dan ook contact op met onze financieel contactpersoon. Hij kan je helpen bij het doen van de aanvraag. Daarnaast kijkt hij direct met je mee naar andere lokale of landelijke voorzieningen waar je eventueel aanspraak op maakt en helpt hij je op weg om financieel fitter te worden.

Benieuwd naar wat de financieel contactpersoon voor jouw kan betekenen?

Neem dan contact op met onze Financieel Contactpersoon [email protected] of stuur  een WhatsApp berichtje naar +31 6 21903969. Het contact is geheel vertrouwelijk.