Erik Bek

Voetbal was niet meer zijn eerste sport, maar toch zit Erik Bek er weer behoorlijk in. Dankzij zijn zoontje Senna is hij nu trainer/begeleider van diens elftal. Hij fluit op zaterdagmorgen een wedstrijd en verder is hij als bestuurslid betrokken bij het G team door de Stichting Spits: speciaal opgericht om lichamelijk en verstandelijk beperkte jongelui te laten genieten van een lekker potje voetbal. En hij is sinds kort ook lid van de Businessclub…

Erik vertelt: “Min of meer gehandicapte jongeren laten voetballen, daar komt meer bij kijken dan je in eerste instantie zou denken. De wedstrijd moet elke keer op een zelfde vaste tijd plaatsvinden. Het liefst vanuit dezelfde kleedkamer. We spelen op een speciaal veld van kunstgras, aangepast naar afmetingen, en tegelijkertijd moet je er op letten dat ze niet te veel een aparte plaats innemen. Ze horen er gewoon bij… Het is een maatschappelijk belang dat we dienen.”

Tegenstrijdig

Ooit speelde Erik als broekie voetbal in zijn woonplaats Almkerk, later verslonsde dat en kreeg hij een warmer gevoel van wielrennen, auto- en motorsport. Vanwege zijn werk zocht hij, eenmaal in Sliedrecht gesettled, een uitlaatklep: “Ik was altijd met m’n werk bezig. Eerst in loondienst. In het begin was dat in hoofdzaak installatietechniek bij Korevaar Sliedrecht BV, vervolgens bij Bogro in Oudewater, dat werd overgenomen door Feenstra, later zelf onderdeel van Nuon, nu dus Vattenfall. Ik kon steeds minder m’n ei kwijt. Men grossierde wel met termen als duurzaamheid, maar eigenlijk ging het er om zo veel mogelijk geld verdienen in zo kort mogelijke tijd. En dat is juist tegenstrijdig met het principe van de duurzaamheid. En zo zit ikzelf ook niet in elkaar. Inmiddels was ik door mijn studie in de avonduren ook afgestudeerd als ingenieur installatietechniek en energiekunde.”

Geen hiërarchie

Samen met collega/compagnon Bart van Oosten startte Erik een eigen bedrijf: E&B, dat zich vooral richt op engineering en bouwbegeleiding. Zowel voor bedrijven als particulieren. Ze werken samen zonder personeel, maar met een uitgebreid netwerk van bedrijven dat ze afhankelijk van het project kunnen inzetten. Er is geen hiërarchie, en dat vindt Erik een positieve bijkomstigheid: “De belangrijkste zaken waar we ons op richten is de reductie van CO², groene energie en duurzame oplossingen. Dat is niet altijd zo goedkoop mogelijk, maar wel zo goed mogelijk. Door de juiste investeringen te doen kun je energieneutraal wonen. Wat wil een mens nog meer: geen energiekosten en er toch warmpjes bijzitten. Dat gaat natuurlijk niet zo maar. Wij stellen een plan op en leggen dat voor aan de opdrachtgever.”

Ontzorgen

Een paar recente voorbeelden? Een energieneutrale multifunctionele accommodatie voor de gemeente Veenendaal. Een terminal voor RWG op de Tweede Maasvlakte. Een smart grid systeem in Roosendaal, waarbij met warmte uit de industrie een woonwijk van energie wordt voorzien. “We zijn ook in de weer voor corporaties om wooncomplexen te verduurzamen. Bij oudere flats is dat lastiger, maar we brengen ze bijvoorbeeld terug van label E naar label B. We werken in heel Nederland, maar we willen de nadruk wat meer op de regio gaan leggen. Daarvoor hebben we IDEA in het leven geroepen: Inlichtingen-Duurzaamheid-Energie-Advies. Er is nog veel te doen op dit gebied dankzij nieuwe technologieën. Bouw- en installatiebedrijven vallen niet alleen om door de crisis, maar vooral ook omdat ze niet met de tijd zijn meegegaan. Het gaat om het ontzorgen. Wij regelen alles op het gebied van duurzaamheid. Met IDEA gaan we dat regionaal oppakken met lokale ondernemers.”

Meer informatie: www.eb-bv.nl en www.idea-nederland.nl