“We zullen er keihard voor moeten werken want het zal pittig worden…..!”

20 oktober 2023 13:00

Joop Hartog

Om als trainer een week voor aanvang van de competitie bij een nieuwe ploeg aan de slag gaan is geen eenvoudige opgave. Maar Marco Jalink stapte er in en probeert zich alle ins en outs van het geheel nieuwe Sliedrecht snel eigen te maken met hulp van zijn assistenten Ronald den Ouden en Coen van der Waal.

Dit verhaal is gepubliceerd in de Presentatiegids 2023-2024 en nu ook digitaal te lezen op de website van VV Sliedrecht.

Door het plotselinge vertrek van de vorige oefenmeester moest Sliedrecht snel schakelen om een nieuwe trainer te vinden die de praktisch geheel vernieuwde selectie op tijd zou kunnen klaarstomen voor de loodzware competitie van de eerste klasse D van West II.

Al snel werd bekend dat Marco Jalink was aangesteld als verantwoordelijke hoofdtrainer van de voetbalvereniging Sliedrecht. Geboren in Rotterdam, maar opgegroeid en nog steeds woonachtig in Hellevoetsluis, brengt hij een schat aan ervaring mee, die hard nodig zal zijn om Sliedrecht weer die plaats te geven die het verdient. Naast zijn werk als zelfstandig horeca ondernemer (al ruim 25 jaar) heeft Jalink als speler een aantal jaren bij betaald voetbal organisaties gespeeld zoals destijds V.C.V. (Vlissingen), Excelsior en Sparta en speelde later op het hoogste niveau van het amateurvoetbal o.a. bij Spijkenisse, Rozenburg en Nieuwenhoorn.

Toch is zijn loopbaan als trainer zeker zo imposant, want als 21-jarige trainde hij al de A-jeugd van Excelsior’20 waar hij o.a. Danny Koevermans onder zijn hoede had. Al snel bleek dat hij het leuk vond en feeling had voor het trainersvak. In de jaren die daarop volgden was Marco Jalink o.a. trainer van Spartaan’20-A1, trainer van de selecties A1 en C1 bij RBC Roosendaal en assistent bij het eerste elftal van RBC. Ook was hij trainer van het beloften-elftal van FC Dordrecht en assistent bij de hoofdmacht van FC Dordrecht. Verder is hij nog 4 jaar hoofdtrainer geweest bij zowel XerxesDZB als SV Nootdorp. Kortom op alle niveaus vergaarde Marco zijn kennis en haalde intussen de vereiste diploma’s.

Als we weer even terugkoppelen naar de toekomst is de mening van Jalink duidelijk: “Ik denk dat de grootste favorieten in deze afdeling XerxesDZB en Spijkenisse zijn. Natuurlijk moeten ze het wel waarmaken, maar die springen er wel uit. Er zijn naast Sliedrecht zeker nog meerdere ploegen die zullen moeten knokken om weg te blijven van de onderste vijf plaatsen vanwege de versterkte degradatieregeling.”

Op de vraag wat hij de eerste keer zag toen hij Sliedrecht zag spelen (tegen IFC in de voorronde districtsbeker). “Een dramatisch slechte eerste helft en een iets betere tweede helft, met wat meer pit en strijdlust. Nu ik de ploeg wat beter ken en wat wedstrijdjes heb gezien denk ik dat we wel individuele kwaliteit hebben maar het is nog geen echt elftal. Ik heb in ieder geval wel goede dingen gezien en ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt. Ik heb veel steun aan mijn twee assistenten (Ronald den Ouden en Coen van der Waal), die weten waarover ze praten”.

Jalink laat zijn team het liefst aanvallend met veel druk naar voren spelen in een 4-3-3 formatie. “Of dit systeem toepasbaar is met deze groep zullen we zien, we zijn druk bezig om een team te formeren. Op de slotvraag wanneer Jalink vindt dat het seizoen geslaagd is, volgt een duidelijk antwoord: “We moeten er in blijven, dus zorgen dat je vijf ploegen onder je houdt, maar we zullen er keihard voor moeten werken, want het zal pittig worden….
Marco_Jalink_.jpg