Boombox is onmisbaar bij Sliedrechtse ploegen

30 oktober 2023 13:00

Jelle den Toom

Muziek is niet weg te denken uit voetbalstadions. Als Feyenoord scoort klinkt het 'La la la'-gedeelte uit I Will Survive door De Kuip. De reaggaehit Three Little Birds van Bob Marley is al jaren niet meer weg te denken uit de Johan Cruijff Arena. Maar ook in de kleedkamers van Sliedrechtse teams speelt muziek een belangrijke rol. Drie teams vertellen erover.

Dit verhaal is gepubliceerd in de Presentatiegids 2023-2024 en nu ook digitaal te lezen op de website van VV Sliedrecht.

Freed From Desire bij lekkere overwinning
Bij Sliedrecht JO17-1 is rechtervleugelaanvaller Robert de Klerk de man achter de knoppen. ,,Het is begonnen toen ik in de JO13-1 zat. Ik nam toen een klein boxje mee voor in de kleedkamer. En dat boxje is eigenlijk steeds groter geworden. Ik heb ook een partybox gehad, maar dat was niet zo handig met meenemen. Dit seizoen hebben we weer gewoon een boombox. Wel zonder microfoon, helaas'', vertelt de DJ van hoofdklasser JO17-1.

Hoewel Robert de muziek dus faciliteert, mag het hele team tracks toevoegen aan de afspeellijst die de ploeg deelt. ,,Er komt van alles voorbij. Techno, house, rap en hardcore. Voor de wedstrijd wordt er vaak techno gedraaid voor de concentratie'', vertelt ploeggenoot Noah Wemmers.

En als de ploeg van trainer Rick Stuy van den Herik een lekkere overwinning boekt? ,,Dan draaien we Freed From Desire van Gala'', vertelt Noah lachend. ,,En dan gaat het helemaal los!'', besluit Robert.

DJ gebruikt boombox tegen trainer
De mannen van Sliedrecht 6 schaften als team een JBL Partybox 100 aan en hebben daar al veel plezier aan beleefd. Met Rudy van de Wetering als vaste DJ zit het met de muzikale omlijsting wel snor. Hij heeft zelfs sound effects op zijn telefoon staan, waardoor er bij iedere wedstrijd een dynamische show kan worden weggegeven.

Toen de mannen van 'Forza 6' vorig seizoen echter van systeem veranderde, werd DJ Rudy 'gedegradeerd' van middenvelder tot verdediger. Om zijn ongenoegen te uiten draaide hij Kutsyteem van de Eindhovense rapper Kempi. ,,Hij vond het helemaal klote'', vertelt speler-trainer Nick Hordijk lachend. Sliedrecht 6 eindigde al zes seizoenen op rij als tweede en gaat dit seizoen in de reserve vierde klasse met hun 'kutsysteem' opnieuw voor het kampioenschap.

Champions League-hymne op verlaten bijveld
Wanneer je - zoals uw verslaggever - in de absolute kelderklasse acteert, mag je vaak je kunsten vertonen op een afgelegen bijveld. Echt leuk wordt het als Sliedrecht 10 na wat hits uit het Foute Uur (denk bijvoorbeeld aan I Want It That Way van de Backstreet Boys) naar het speelveld verkast. Ook dan gaat de boombox mee.

Het is vooral leuk wanneer de tegenstander al op het veld is. Wij zetten dan de opkomstmuziek van de Champions League aan en beginnen dan met warmlopen. Het zou eigenlijk niet moeten mogen: die iconische muziek draaien op ons bedenkelijke niveau. Maar het blijkt een goed staaltje voetbalhumor. Ook onze tegenstanders uit de reserve vijfde klasse kunnen er vaak hard om lachen.
boombox.jpg