Technische Commissie, de kraamkamer en EHBO-post van de vereniging

26 oktober 2023 13:00

Joop Hartog

Een enigszins vreemde benaming voor een commissie van een voetbalvereniging, maar in feite zorgt deze commissie voor de basis en dus ook indirect voor de successen van de selectieteams. Tevens hulppost bij calamiteiten.

Door Joop Hartog

Dit verhaal is gepubliceerd in de Presentatiegids 2023-2024 en nu ook digitaal te lezen op de website van VV Sliedrecht.

Er moeten trainers worden gezocht en aangesteld en vaak spelers worden gezocht en gevonden om een representatieve selectie samen te kunnen stellen. Daarnaast moeten ze direct aan de slag om bij calamiteiten, bijvoorbeeld wanneer een trainer tussentijds vertrekt, een vervanger te vinden en vast te leggen. Het lijkt voor de buitenstaander allemaal zo gemakkelijk, maar het tegendeel is waar. Er is ook snel kritiek op hetgeen zich vaak achter gesloten deuren afspeelt en dat is meestal onterecht.

De TC van onze vereniging bestaat uit vijf leden: Kevin de Leur, Aart Goedhart, André Hokken, Joey Rijsdijk en Ad Slieker. De hoofdtaken bestaan uit het samenstellen van de Technische staf en selectiespelers voor het eerste en tweede elftal en het dameselftal.

In een gesprek met twee leden van onze Technische Commissie, Aart Goedhart (oud-Sliedrechtspeler en ex-professioneel voetballer) en Kevin de Leur (meer dan een decennium lang eerste elftalspeler) wordt een tipje van de sluier opgelicht.

Kevin de Leur maakt direct duidelijk, dat de TC praktisch alles doet in samenwerking met de hoofdtrainer. Gezamenlijk wordt vastgesteld wat nodig is. Hierbij wordt veelvuldig gebruik gemaakt van het netwerk van de trainer, maar zeker ook van de TC, waarbij Aart Goedhart met zijn voetbalverleden over een uitgebreid netwerk beschikt. Anderzijds kan ook een trainer spelers aandragen, die  weer worden getoetst door de TC. Kevin vult direct aan: “Zoals jaren geleden een trainer zelf hier binnenkwam en even vijf of zes nieuwe spelers meebracht zonder de TC te verwittigen, zal dus niet meer gebeuren”. Het aantal spelers dat Aart Goedhart in de afgelopen jaren, vaak samen met broer Cock Goedhart, heeft bekeken is enorm. Praktisch elke zaterdag is hij actief langs de velden en zijn lijstje met namen is daardoor indrukwekkend.

“Er is een duidelijke koerswijziging ingezet bij de TC”, vervolgt Kevin. “We zitten in een transitieperiode, waarbij het motto “hoofdklasse is het streven” niet meer heilig is. Het doel is om een identificeerbaar elftal te krijgen, met voldoende Sliedrechtse jongens en ruimte voor eigen jeugdspelers. Een belangrijke stap naar die identiteit hierin is vorig jaar gezet door een TC-jeugd in het leven te roepen en Coen van der Waal aan te stellen als hoofd jeugdopleidingen. Joey Rijsdijk houdt nauw contact met de jeugdafdeling. Maar we willen niet meer meegaan in de gekte, waarbij jongens voor een paar centen gaan spelen en uiteindelijk denken dat ze het nog heel goed doen ook”.

Op de vraag aan Aart Goedhart of er ook bij nieuwe spelers gekeken wordt naar zgn. “clubhoppers” is zijn antwoord duidelijk: “Zeer zeker. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat een speler het bij zijn nieuwe club niet naar zijn zin heeft. En wanneer een speler van club verandert omdat hij ambities heeft en hogerop wil spelen is dat prima. Dat kan een extra stimulans zijn voor zijn ontwikkeling. Als mij een speler wordt aangeboden en blijkt dat hij de laatste vijf jaar vier of vijf clubs heeft versleten, dan weet ik genoeg”.

Het TC-werk vergt heel veel tijd en energie. “Je hebt tegenwoordig met iedereen een gesprek. Vroeger sprak je met de speler, tegenwoordig met de aanvoerder en zelfs de hele groep moet ingelicht worden”, aldus Kevin. Dit wordt beaamt door Aart: “Daarbij komt dat iedereen denkt in het eerste elftal te kunnen spelen, maar laat eerst in het tweede elftal maar eens echt zien wat je kan. Verder hebben we de evaluaties gedurende het seizoen en gesprekken met nieuwe spelers kosten ook veel tijd. Je spreekt met b.v. vijf spelers twee of drie keer en uiteindelijk blijft er één over”.

Natuurlijk wil iedereen weten wat voor geld omgaat in het amateurvoetbal, dus ook bij Sliedrecht. “Dat weet ik helaas niet” lacht Kevin, daar hebben we een penningmeester voor (André Hokken). Maar ik kan je verzekeren dat wij ook met deze gekte niet meedoen. We hebben geen contracten maar wel een regeling voor een onkostenvergoeding. Dit wordt bekostigd uit het budget dat wij van de vereniging krijgen, afhankelijk van de inbreng van de zgn. gouden en zilveren sponsoren. Maar alles gaat natuurlijk via de legale weg.”

Tot slot de vraag aan Aart over de uitdaging waarvoor de TC begin van het seizoen stond toen een compleet nieuwe selectie moest worden samengesteld. “Geheel in het kader van onze nieuwe visie hebben we alle spelers met een voetbalvereniging Sliedrecht-verleden die naar elders zijn vertrokken benaderd en onze nieuwe toekomstplannen voorgelegd. Enkelen zijn teruggekeerd naar Sliedrecht en sommigen hebben nog twijfels, maar die benaderen we volgend seizoen weer.

Daarnaast zijn er ook in gesprekken met de trainer nog enkele namen genoemd die we hebben benaderd, zo is het eerste deel van de transitie een feit”.

Kevin de Leur

DSC08027.JPGAar