De binaire titel is binnen

Almkerk 2

Hoofdklasse A

28 maart 2020 11:45

De scenario’s van de KNVB zorgden voor veel opschudding afgelopen week. De bond heeft 1,2 miljoen leden, verdeeld over circa 3.150 verenigingen en velen waren onthutst over de berichtgeving die geheel tegen de nieuwe maatregelen in leek te gaan. Achteraf lag het toch wat genuanceerder. Eens te meer blijkt dat slechte communicatie wanorde veroorzaakt.

De vertegenwoordiging van heel voetbalminnend Nederland zit in een niet te benijden positie. Uitspelen voor 30 juni of misschien toch daarna, uitspelen zonder publiek, afwachten wat de UEFA doet, helemaal stoppen en wat dan?  “Dinsdag 31 maart komt er maximale duidelijkheid”, aldus directeur amateurvoetbal Jan Dirk van der Zee. Een heel gewaagde uitspraak in een tijd waarin niemand weet wat de nabije toekomst brengt. Eigenlijk zou het dan maar één ding kunnen betekenen, een streep door het seizoen bij de amateurs. Een besluit wat duidelijk en volstrekt logisch zal zijn, maar met behoorlijke gevolgen.

Naast alle financiële perikelen, geen inkomsten, wel kosten, zijn er ook op sportief gebied nog wel wat knopen door te hakken. Gaat de huidige stand als eindstand de boeken in? Wordt seizoen 2019-2020 als niet gespeeld beschouwd? Geen kampioenen, geen degradanten? Uiteindelijk totaal niet belangrijk in de verwardheid waarin we momenteel in leven, maar het houdt veel voetbalvolgers bezig (wat moet je anders tijdens het thuiswerken). Er kan zelfs een computermodel op worden losgelaten om de eindstand te bepalen.

Het idee werd geopperd door een adviesbureau dat een computermodel heeft ontwikkeld waarmee een “eerlijke slotfase” afgewerkt kan worden. In dit model worden er weliswaar wedstrijden geschrapt, maar kan er alsnog een gewogen eindstand worden geformeerd, zonder dat kansen van clubs toenemen of slinken. Met deze voorspellende intelligente software worden verbanden gelegd tussen data wat een onderbouwd resultaat zou opleveren.

De data van Sliedrecht 2 zijn best goed te noemen. Meer dan een jaar geen competitieduel verloren en 10 punten voor op nummer 2. In werkelijkheid is het verloop van een voetbalwedstrijd niet te voorspellen, dus een “normaal” kampioenschap is nog geen zekerheid, maar de binaire titel is in ieder geval alvast binnen. Een prangende vraag die blijft hangen is: wie maakte de doelpunten? Niet onbelangrijk als daar een weddenschap over loopt. Er wordt waarschijnlijk weer een video- team-bespreking belegd om voor deze kwestie ook een oplossing te vinden.