Een gezapig briesje groeit uit tot wervelwind

Kozakken Boys 2

... (schot)
Ronald Snap (intikker)
Pieter Pak (schot)
Jesse Steegwijk (afstandschot)

Hoofdklasse A

7 maart 2020 15:00

Het complex van Kozakken Boys ademt voetbal in vele facetten. De toegangspoort, het pupillenveldje, de grote kleedkamers, de spelerstunnel, de mooie ligging van het hoofdveld en de altijd gastvrije ontvangst. In een recent verleden waren dit ook de wedstrijden waar echt naartoe werd geleefd, pittige potjes, op het scherpst van de snede. Soms kansloos naar huis gestuurd, maar waarin ook memorabele overwinningen werden geboekt.

Deze keer geen topper, maar de nummer 1 tegen de nummer 12. Met de wetenschap dat ASWH de punten al binnen had, mocht Sliedrecht zich niet laten verrassen. De “Boys” hadden een nieuwe trainer voor de groep en zeker geen slechte resultaten neergezet na de winterstop. Het veldoverwicht was het eerste kwartier voor de bezoekers, Kozakken Boys loerde, bijna succesvol, op de tegenaanval. Keeper Stefan Lobbezoo voorkwam met attent uitlopen dat de spits kon afdrukken. De kansen die Sliedrecht bij elkaar voetbalde waren veel groter, zelfs voor open doel werd gemist en slechts een corner die door Kenny Stuy van den Herik werd verlengd, plofte in het net. Eindelijk op voorsprong. Het spel werd er absoluut niet beter door. Integendeel, naast de slechte afwerking werden steeds meer duels verloren en ontstond er gemakzucht in de passing. Kozakken Boys profiteerde optimaal van de slappe instelling. Een vrije trap op “randje zestien” werd nog gepareerd, de rebound was te overtuigend. Het leverde niet alleen de gelijkmaker op, maar ook zo veel energie voor de thuisclub dat ze nog meer partij gingen bieden.

Er is wel eens sprake van twee gezichten in een wedstrijd, maar nu was het een ware metamorfose van een geheel team. Na de “wind van voren” in de rust, ontwikkelde het gezapige briesje van de eerste 45 minuten zich tot stormachtig met de 2-1, kopbal van Kenny, en 3-1, intikker Snap, tot gevolg. Beide keren was de ontketende Glenn Scheepbouwer de aangever. Door de snelle balcirculatie via Dennis Bot en Jort de Bruin werd de windkracht nog verder aangewakkerd. Kozakken Boys had hele andere plannen voor de tweede helft en wist niet wat het overkwam. Met een fraaie voetbeweging en een prachtige vrije trap in de kruising maakte Kenny een kwarttrick vol. In het laatste deel van de wedstrijd werd Kozakken Boys volledig weggeblazen door de blauwwitte wervelwind. De jonkies lieten zien dat ze ook kunnen scoren. Jackie Oomen had slechts één kans nodig, met een snelle passeractie liet hij de keeper kansloos. De 1-7, een droge schuiver in de hoek, kwam van de voet van Pieter Pak en toen Jesse Steegwijk zijn muts af had gedaan en met een fantastisch schot vanaf 20 meter raak poeierde, veerde de bank voor de achtste keer enthousiast op.

Met deze klinkende overwinning werd ook de 2e periodetitel behaald. De eerste was ook voor Sliedrecht, dus conform het reglement ging de tweede nu naar runner up Oranje Wit.