Geen promotie voor Sliedrecht

15 juni 2019 14:30

M.G. (Maurice) Paarhuis

Van de Redactie – Joop Hartog

Het is Sliedrecht niet gelukt om na het winnen van de KNVB Districtsbeker ook de finalewedstrijd voor promotie te winnen. Op neutraal terrein van de voetbalvereniging SDV Barneveld werd in de verlenging met 3-1 verloren van DETO Twenterand uit Vriezenveen. Na de reguliere speeltijd was de stand 1-1 en moest twee maal 15 minuten worden verlengd.

Lange trappen

Opnieuw trof Sliedrecht een tegenstander die zelf niet wilde meevoetballen, maar met acht of negen man achter de bal speelden en met lange trappen probeerden de snelle spitsen te bereiken. Uiteindelijk is deze tactiek succesvol gebleken, alhoewel Sliedrecht na een klein kwartier wel op voorsprong kwam toen Chris Boom uit een corner raak kopte (0-1).

Strafschop

In die fase had Sliedrecht door moeten drukken want de DETO verdediging had grote moeite om de golf aanvallen van Sliedrecht te pareren. Maar halverwege de eerste helft was er op het middenveld onnodig balverlies door Luciano van Harlingen, waarvan DETO gretig gebruik maakte en de vleugelspits bediende die via een trekbal Kevin Peppels in staat stelde hard in te schieten (1-1). DETO wilde meer en werd steeds gevaarlijker. Op aangeven van de assistentscheidsrechter gaf scheidsrechter Paarhuys kort voor de pauze een strafschop wegens hands die door de beste man van het veld, middenvelder Coplan Soumaoro naast werd geschoten. Nog voor het rustsignaal was Sliedrecht tweemaal dicht bij een treffer door schoten van Sjoerd v.d. Waal en Marciano Simonis, maar de precisie ontbrak.

Rode kaart

De tweede helft was niet best van Sliedrecht zijde. Veel foutieve passes en er werden vaak verkeerde keuzes gemaakt en Sliedrecht kwam een paar keer heel goed weg door een schot op de paal en het missen van een paar uitgelezen kansen o.a. van Soumaoro, die over de gehele wedstrijd een handvol kansen niet wist te verzilveren. Ook keeper Donatz moest een paar keer redding brengen om Sliedrecht in de race te houden.In de allerlaatste minuut kreeg Akram Chentouf voor een “gewone” overtreding direct de rode kaart, terwijl de scheidsrechter eerder voor vaak grove overtredingen gewoon liet doorspelen.

Loodzware opgave

Een verlenging was dus weer noodzakelijk en dat na drie wedstrijden in acht dagen; en loodzware opgave voor de ploeg van v.d. Steen. De fysiek sterke tegenstander maakte hier goed gebruik van, want na ruim 10 minuten in de eerste verlenging scoorde Lesley Nahrwold 2-1 en was de koek op voor Sliedrecht. In de tweede verlenging, toen Sliedrecht nog een keer aanzette voor een ultieme poging om te scoren, counterde DETO via Kevin Aman naar 3-1 en konden de Twentenaren een feestje vieren.

Goed voetbaljaar

Een heel druk en zwaar eind van een goed voetbaljaar, waarin de eerste periodetitel in de competitie werd gewonnen, een tweede plaats op de eindranglijst werd behaald, de districtsbeker werd gewonnen en twee van de drie finalewedstrijden in de play-offs voor promotie werden gewonnen. Al met al een heel goed seizoen. Volgend jaar weer in de 1e klasse met hopelijk veel regioderby’s.

Opstelling: Donatz – Boom – Breidel – v.Stokkom(60.v.Laarhoven) – van ’t Hoog –  C.v.d.Waal – S.v.d.Waal(50.Muilwijk) (92.Korporaal)– Simonis – Chentouf – Verhioef– v.Harlingen (107.de Jong)