Sliedrecht sleept in slotfase eerste periodetitel binnen

GRC-14 1

17 november 2018 14:30

Van de Redactie – Joop Hartog

De eerste prijs dit seizoen is binnen: in de thuiswedstrijd tegen G.R.C.’14 behaalde Sliedrecht in de slotfase een benauwde, maar zeer verdiende 1-0 overwinning, waardoor de winst van de eerste periodetitel een feit was.

Postbode gespeeld

Ook deze wedstrijd werd pas in de slotminuten beslist, iets wat Sliedrecht al meerdere keren heeft gepresteerd. Hierdoor bleef de wedstrijd heel lang spannend, maar zeker niet goed. Vooral de eerste helft was een gezapige partij voetbal, waarbij Sliedrecht wel veel meer balbezit had, maar hier weinig of niets mee deed. “De eerste helft hebben we veel te veel postbode gespeeld; alle ballen werden gebracht en de bal van de ene naar de andere vleugel spelen duurde een eeuwigheid”, wist trainer/coach Dennis van der Steen achteraf te melden. “De tegenstander hoefde alleen maar in positie te blijven spelen want er was veel te weinig beweging. Daarom heb ik in de rust ook duidelijk aangegeven dat ik de tweede helft een ander Sliedrecht wilde zien”.

Dubbele wissel

Met een ongewijzigd team werd de tweede helft gestart, want v.d. Steen wilde de spelers wel de kans geven om de wedstrijd een wending te geven. Toen dat niet lukte kwam er een dubbele wissel, hetgeen direct zijn invloed had op het verdere verloop van de wedstrijd. Er kwam meer tempo en vaak ook meer verrassing in het aanvalsspel. Tegenstander G.R.C. kwam niet bij de koploper op bezoek om te verdedigen. Nadat het in de eerste helft een paar kansen had gemist, bleef de ploeg bij uitbraken vaak erg gevaarlijk. Gelukkig kan Sliedrecht bouwen op een solide verdediging, die ook vandaag geen krimp gaf.

Cruciale redding

Zo’n kwartier voor het einde begon het slotoffensief van Sliedrecht, toen ook de lichtgeblesseerde Sjoerd v.d. Waal in de ploeg kwam. Maar ook juist in die fase brak GRC uit en Ousmane Traore kwam alleen voor Mathijs Donatz die op weergaloze wijze de inzet van Traore wist te pareren. Een cruciale redding, die achteraf gezien wellicht de winst van de periodetitel betekende ! Sliedrecht bleef beuken op het GRC-doel, maar de stugge verdediging wist van geen wijken. Een snoeihard schot van Roy van ’t Hoog ging nog rakelings langs de paal maar 5 minuten voor het eindsignaal was na een goede aanval over de linkerflank Gavir Breidel tot op de achterlijn gekomen en zijn trekbal werd in eerste instantie geblokt, maar de rebound was voor Marciano Simonis. Vanaf 10 meter kogelde hij de verdiende 1-0 binnen en wist Sliedrecht dat het eerste klusje geklaard was: Periodekampioen !

Blijven geloven

Dennis v.d. Steen roemde zijn team om de hechte onderlinge band en de bereidheid om voor elkaar te knokken. “Spelers begrijpen ook dat ze wel eens op de bank zitten of gewisseld worden. Niet leuk, maar er is begrip, want je hebt elkaar nodig gedurende een heel seizoen". Op de vraag wat de basis van dit succes was antwoordde v.d. Steen: “Degelijk spel, saamhorigheid en geloof in eigen kunnen. Dat werd in de rust nog even onderstreept, toen Chris Boom de ploeg toesprak en zei dat ze moesten blijven geloven en dat die goal er zeker zal komen en dat is ook gebeurd”, aldus een opgeluchte coach bij wie ook wel de nodige adrenaline vrij kwam vandaag.

Zaterdag 24 november speelt Sliedrecht in Langbroek tegen S.V.L, aanvang 14.30 uur

Opstelling: Donatz – Boom – Breidel – van Stokkom – van ’t Hoog – Chentouf (55.Muilwijk) – C.v.d. Waal – Simonis – Tokul – Verhoef (76.S.v.d.Waal)– v.Harlingen (52.v.Laarhoven)