Sliedrecht loopt tegen eerste nederlaag aan

Nieuw Lekkerland 1

1e klasse C

8 december 2018 14:30

Van de redactie – Joop Hartog

Na een prima reeks van 10 wedstrijden ongeslagen, is Sliedrecht zaterdag 8 december tegen de eerste nederlaag aangelopen. In Nieuw-Lekkerland werd het in een hectische slotfase 1-0 voor de gastheren.

Op een op het oog slechte kunstgrasmat werd het met een straffe westenwind dwars over het veld een moeilijke wedstrijd voor Sliedrecht, dat het normaal gesproken van verzorgd voetbal moet hebben. De thuisploeg die het juist van karaktervoetbal moet hebben speelde daar aardig op in. Met de ruggensteun van een luidruchtig, maar superfanatiek thuispubliek voelde Nieuw-Lekkerland zich in zijn element en wist na ruim 5 minuten in blessuretijd toch nog dat begeerde doelpunt te maken.

Van afstand verrassen

Sliedrecht was over de gehele wedstrijd wel de beter voetballende ploeg, maar dat geeft tegen een dergelijke tegenstander geen garantie. Trainer van Gastelen van Nieuw-Lekkerland had zijn huiswerk goed gedaan, want de gastheren zorgden er wel voor dat de snelle buitenspelers van Sliedrecht geen ruimte kregen om achter de defensie op te duiken. Ook de pogingen die Nw.Lekkerland enkele keren ondernam om keeper Donatz van afstand te verrassen, waren niet toevallig. De eerste helft die voor Sliedrecht slechts een paar kleine mogelijkheden opleverde, werd met 0-0 afgesloten.

Op het randje

Na de pauze werd keeper Donatz direct getest, maar een inzet van Thom Versluis werd vakkundig uit de bovenhoek getikt. Sliedrecht nam het initiatief weer over, maar Donatz moest toch nog een aantal keren handelend optreden om erger te voorkomen. Nieuw-Lekkerland bleef proberen de aanval te zoeken en zocht in de persoonlijke duels vaak het randje op en scheidsrechter Nick Ooms liet veel toe zonder daar direct kaarten voor te trekken. Sliedrecht was toe aan een verversing en Sjoerd v.d. Waal werd ingebracht voor Jeroen Muilwijk en zijn eerste wapenfeit was direct een schot dat rakelings naast de kruising verdween. Ook Akram Chentouf werd ingebracht voor Danny van Laarhoven, maar Sliedrecht kon Nieuw-Lekkerland, dat vooruit geschreeuwd werd door haar publieke aanhang, niet in de houdgreep krijgen.

Misverstand in de verdediging

Het slotoffensief was duidelijk voor Sliedrecht, maar schoten van Marciano Simonis en Sjoerd v.d. Waal konden de gastheren niet in verwarring brengen. Toen in de 82e minuut een corner van de rechterkant terechtkwam bij de vrijstaande Gavir Breidel leek de buit binnen, maar zijn inzet verdween over het doel. In de allerlaatste officiële speelminuut kwam Sjoerd v.d. Waal oog in oog met keeper de Groot, maar de goalie redde bekwaam met de voet. Het meegereisde Sliedrechtse publiek berustte al in een gelijkspel, toen in de vijfde blessureminuut bij een verre trap naar voren een misverstand in de Sliedrechtse verdediging invaller Lennert de Vries in staat stelde de bal over Donatz te plaatsen (1-0).

Fenomeen “ongeslagen” uit de wereld

Trainer/coach Van Gastelen van Nw.Lekkerland was een tevreden mens: “Leuk dat Lennart als invaller kon scoren en we zijn blij met deze overwinning, maar we zijn goed weggekomen. De overwinning is misschien iets te veel maar in de tweede helft hebben we toch de beste mogelijkheden gehad. Trainer/coach Dennis v .d. Steen analyseerde na afloop: “Jammer dat we het vlak voor tijd met die twee kansen niet hebben afgemaakt, maar de omstandigheden waren vandaag niet in ons voordeel. Het fenomeen “ongeslagen” is nu uit de wereld  en we gaan gewoon naar de laatste competitiewedstrijd van dit jaar toe werken”.

Zaterdag 15 december a.s. speelt Sliedrecht op de Lockhorst tegen Montfoort, aanvang 14.30 uur

Opstelling: Donatz – Boom – Breidel – v.Stokkom – van ’t Hoog – C.v.d.Waal – Muilwijk (58.S.v.d.Waal) – Simonis – v.Laarhoven (70.Chentouf) – Verhoef (76.v.Harlingen) - Tokul