Sliedrecht temt koploper en blijft in de race

Sportlust '46

1e klasse C

16 februari 2019 14:30

Van de Redactie – Joop Hartog

Na de uitglijder van vorige week tegen Almkerk werd reikhalzend uitgekeken naar de topper tegen koploper Sportlust’46. In de uitwedstrijd werd met enig geluk gewonnen, maar Sportlust staat bekend als een goed voetballende en veel scorende ploeg. Met een sterke verdediging zoals Sliedrecht die heeft, zou dit wel eens een spannend pot voetbal kunnen worden. En dat werd het, want Sliedrecht trok met 3-1 opnieuw aan het langste eind.

Geen predicaat “topper”

Met de nog niet geheel herstelde Dennis Verhoef en Sjoerd v.d. Waal op de bank begon Sliedrecht aan een wedstrijd die de kloof tot de tegenstander (5 punten) moest verkleinen. De gehele eerste helft heeft niet het predicaat “topper” gekregen, want het was een box-to-box spel, waarbij beide verdedigingen overheersten. Slechts één kans viel er te noteren, toen tien minuten voor de pauze Luciano van Harlingen zijn diagonale schot met de voet door keeper de Leeuw gekeerd zag worden. Een eerste helft waarin Sportlust gemakkelijker combineerde en meer duels won, maar geen overwicht kon scheppen.

Een prikkel geven

In de pauze wisselde Sliedrecht Danny van Laarhoven voor Hakan Tokul. “Ik moest de ploeg een prikkel geven, er moest wat gebeuren want we gingen meevoetballen met de tegenstander in plaats van lef en initiatief te tonen” aldus trainer Dennis v.d. Steen. En dat lukte ook, want krap twee minuten na de hervatting schoot Jeroen Muilwijk op aangeven van Roy van ’t Hoog bij de eerste paal snoeihard met links de bal hoog in de kruising (1-0). Sliedrecht drukte direct door en hield met constante aanvalsgolven de tegenstander op eigen helft.

In de kruising gekruld

Binnen 10 minuten scoorde Sliedrecht 2-0 toen een assist van Hakan Tokul met een snoekduik van Luciano van Harlingen koppend werd afgerond. Tegen de agressie van Sliedrecht had Sportlust geen verweer en dat moest de club ook bekopen, toen 10 minuten voor tijd verdediger Rory van Gulik met 2 gele kaarten (=rood) kon vertrekken. “Het eerste doelpunt kwam precies op tijd en ook toen Sportlust terug dreigde te komen kwam voor ons die rode kaart bij Sportlust niet ongelegen” bekende v.d. Steen. De vrije trap die Sliedrecht hiervoor kreeg werd fabuleus vanaf 20 meter door Marciano Simonis in de kruising gekruld (3-0). Nog in de euforie van het doelpunt lette Sliedrecht niet goed op en hiervan profiteerde Deen van Embricqs (3-1), maar de wedstrijd was gespeeld en Sliedrecht had het (gapende) gat van 5 punten op Sportlust teruggebracht naar 2 punten.

Bus parkeren

Trainer v.d. Steen had wel complimenten voor Sportlust’46: “Deze ploeg is hierheen gekomen om te voetballen. Ze hadden ook de “bus voor de 16-meterlijn kunnen parkeren” en ons het werk laten doen, maar dat is gelukkig niet gebeurd. Zaterdag 23 februari speelt Sliedrecht thuis een inhaalwedstrijd tegen W.N.C. Aanvang 14.30 uur

Opsteling: Donatz – Boom – Breidel – v.Stokkom – van ’t Hoog - Chentouf – C.v.d.Waal – Simonis – v.Laarhoven (46.Tokul) – Muilwijk (72.Verhoef) – v.Harlingen (86.S.v.d.Waal)