Sliedrecht komt tekort bij Xerxes/DZB

XerxesDZB 1

19 augustus 2017 14:30

In de voorbereiding op het nieuwe voetbalseizoen heeft Sliedrecht de tweede oefenwedstrijd - uit een serie van acht (incl. 3 bekerwedstrijden) - verloren. Op sportpark Faas Wilkes in Rotterdam werd met 4-2 verloren van zaterdag eerste klasser Xerxes/DZB, dat voor de tweede opeenvolgende jaargang wordt geleid door oud Feyenoord doelman Joop Hiele.

Sliedrecht slaagde er op het kunstgras van het Rotterdamse sportpark niet in hetzelfde niveau te halen als in het eerder deze week gespeelde- en gewonnen (0-1) oefenduel bij Stedoco. Het kreeg te maken met een goed ingestelde- en gemotiveerde opponent, die door trainer Hiele aan een soort van testcase werd bloot gesteld, waarbij ruim 20 spelers ieder een speelhelft in actie kwamen. Daardoor werd het verschil met name in de tweede helft gemaakt en zette Xerxes/DZB een 2-2 ruststand om in een 4-2 overwinning.

Vanaf het begin zette Xerxes/DZB veel druk naar voren, speelde daarbij ver van het eigen doel, hetgeen een zeker veldoverwicht opleverde, dat echter niet direct tot doelrijpe kansen leidde. Sliedrecht kwam daardoor moeilijk in het eigen spel en moest na een klein half uur de eerste treffer incasseren toen de bal vanuit een hoekschop langs doelman Rick Schouten met het hoofd werd verzilverd (1-0). Sliedrecht wist in de slotfase van de eerste helft de zwakke plek van de Rotterdammers bloot te leggen door optimaal te profiteren van de ruimte achter de Xerxes-verdediging. Dennis Verhoef profiteerde van duur balverlies en krulde de bal fraai in het vijandelijke doel (1-1), waarna Achmed Kalifa de ruimte in dook na een fraaie pass van Mike Langerak en zijn team op voorsprong bracht (1-2). Nog voor het rustsignaal van arbiter Ben van Rooden kwam Xerxes/DZB langszij en leek een interessante tweede helft in het verschiet te zijn.

Met een compleet nieuw team borduurden de gastheren door op het afgesproken spelconcept en verloor Sliedrecht meer en meer de controle over de wedstrijd. Toch kreeg Manucho Adelino nog een grote kans op scoren, maar oog-in-oog met de Rotterdamse doelman faalde de Speler Van Het Jaar uit het vorige seizoen. Twee mindere momenten in de Sliedrechtse defensie werden in de 50e en 67e minuut efficiënt afgestraft (3-2 en 4-2) en haalden de angel uit de wedstrijd.

Een leerzame middag derhalve voor de selectie van trainer Langerak, die dinsdag 22 augustus in actie komt op het Zilveren Krab Toernooi, dat wordt gespeeld op het terrein van Oranje Wit in Dordrecht. Tegenstander is zaterdag eerste klasser Brielle, de wedstrijd begint om 20.00 uur.

startopstelling Sliedrecht : Rick Schouten ; Gino Chirill, Bas van Stokkom, Lennart van Geel, Manucho Adelino ; Coen v.d. Waal, Mike Langerak, Sjoerd v.d. Waal ; Achmed Kalifa, Dennis Verhoef en Danny van Laarhoven.

Na de rust maakten ook Gavir Breidel, Roy van’t Hoog en Michael Bommeleyn speelminuten, doelman Mathijs Donatz bleef tegen zijn oude club aan de kant. Aron de Keijzer en Luciano van Harlingen (vakantie) ontbraken deze middag in Rotterdam.