Vrouwen 1 rommelt zich langs Nieuw-Lekkerland

Vrouwen zaterdag, VR1, 5e klasse 853

22 april 2017 12:30

Wim van den Herik

Met een 5-2 zege op de groen-witte brigade hebben de dames hun 2e plaats in de competitie verder versterkt. Het voetbal was, zeker voor rust, niet om over naar huis te schrijven, maar dat had zo zijn redenen, waarover straks meer.

In de laatste twee wedstrijden kan het team laten zien wat het in huis heeft. Volgende week is de uitdaging om koploper De Zwerver punten afhandig te maken; iets wat dit seizoen nog geen enkele ploeg gelukt is. En in de laatste wedstrijd van de competitie komt Hardinxveld op bezoek. Met de kater van de verloren uitwedstrijd nog in het geheugen, zal ons team het seizoen winnend willen afsluiten. Potjes die er toe doen!!

Nieuw-Lekkerland was gehavend afgereisd richting Sliedrecht en kon slechts 10 speelsters op het formulier zetten. Die 10 hebben zich absoluut kranig geweerd, knokten als een team en maakten het de thuisploeg af en toe gewoon lastig. De complimenten die ze na afloop kregen waren dan ook terecht.

Sliedrecht was ook allesbehalve compleet. In de voorbereiding op deze wedstrijd was het zeer druk geweest in de groepsapp, maar daar had Sharon echter geen enkele weet van. Ze verscheen nietsvermoedend met haar voetbaltas in de kleedkamer om daarna ‘ontvoerd’ te worden door haar zussen en een groepje handlangers … vrijgezellenfeestje!

Kirsten, Paula en Anne Roos gingen delen in die feestvreugde en hadden met Sharon een voetballoze zaterdagmiddag. Hopelijk is iedereen zonder blessures thuis gekomen.

Noodgedwongen waren daarom Kim en Melissa als ‘oudgedienden’ opgetrommeld, samen met Jolijn, onze vaste stand-in bij noodgevallen. Laura was na haar rustperiode ook weer van de partij, dus uiteindelijk waren we met een selectie van 14 speelsters.

Spelen tegen een 10-tal is vaak lastiger dan je denkt. Zo ook vandaag. De vrije speler, die er getalsmatig gezien continu op het veld moet zijn, werd veel te weinig benut. De lange bal werd gehanteerd, en vaak nog te gehaast en onzuiver ook en dat was makkelijk te verdedigen door Nieuw-Lekkerland. Dat levert dan enige ergernis op waardoor je ook niet beter gaat voetballen.

Maar goed, Sliedrecht was uiteraard meer op de helft van de tegenstander te vinden dan andersom. En natuurlijk ontstaat door de druk ook gevaar en mogelijkheden.

De 1-0 was echter een duidelijk voorbeeld van hoe je in zo’n wedstrijd het best kunt spelen. Van achteruit werd Manon aangespeeld, die speelde Merel aan en zij zag Erica diep gaan. Een goede steekpass en strakke afwerking van Erica opende de score.

Vijf minuten later stond het weer gelijk. Sannah-Lisa wilde een uittrap in de voeten plaatsen bij Melissa maar vond een Nieuw-Lekkerlandse aanvalster die geen medelijden had en raak schoot: 1-1.

Melissa speelt op de voor haar vertrouwde linksback-positie en dat ging haar nog steeds prima af. Alsof ze niet weg geweest is. Lekker hoor!

Erica is voor rust flink actief op de linkerflank en laat een mooie voorzet los die door Bernice tegen binnenkant lat wordt gekopt. Een mooi gevalletje voor doellijntechnologie, maar die is op veld E nog niet geplaatst. Geen score, stand blijft in evenwicht.
Niet voor lang want uit een voorzet van Merel laat Bernice geen twijfel en brengt ze Sliedrecht op 2-1.

Die voorsprong wordt nog voor rust uitgebouwd naar 3-1 als Sascha het spel goed verlegt naar Naomi die voor het doel opnieuw Bernice vindt. Deze tussenstand bij rust is leuk, maar het spel is vooral rommelig en slordig. Dat moet beter kunnen.

In de 2e helft trekt Bernice naar de flank om zo de beste verdediger van Nieuw-Lekkerland uit het centrum te trekken en ruimte te creëren voor Naomi en Merel. Dat levert al snel een prachtkans op voor Naomi die na een passje van Bernice alleen voor de keeper komt maar naast het doel mikt. Ook vanaf de rechterkant krijgt de ijverige Naomi een goede mogelijkheid maar nu gaat de bal voorlangs.

Driemaal is scheepsrecht en het is Kim de Wit die Naomi vrij voor het doel zet en Naomi dan toch de felicitaties in ontvangst mag nemen voor de 4-1.

Tussendoor blijft het opletten voor de tegenstoot van Nieuw-Lekkerland. Ze schieten makkelijk en Sannah-Lisa krijgt bij een schot nog net de vingertoppen ertegen zodat de bal aan de buitenkant van de paal naast gaat. Een duidelijke waarschuwing om niet te verzaken.

Het spel is na rust een stuk beter dan in de 1e helft. Met name Sascha is aan Sliedrecht-kant de beste van het veld. Onvermoeibaar doet ze verdedigend werk en is ze te vinden waar het spel zich afspeelt. Bewegen en aanspeelbaar zijn, deze belangrijke aspecten in voetbal laat ze continu zien en brengen haar ook in goede posities om te schieten. Aan de schoten mankeert weinig, ze gaan alleen net over of naast.

Ook Maaike trekt na rust de goede lijn van de afgelopen weken door. Myrthe neemt na rust de bewaking achterin over en doet dat goed. Het wachten is op uitbreiding van de score. Die komt van de voet van Merel die de directe lange pass van Erica op waarde weet te schatten en de bal hard tegen de touwen jaagt: 5-1.

De gasten geven echter niet op en jagen op een extra doelpuntje. Dat levert een paar corners op, waarbij Sannah-Lisa de kans krijgt om de bal goed uit de lucht te plukken. In de slotfase krijgt ze nog een schot te verwerken; de duik is fraai maar iets te vroeg zodat de wedstrijd een eindstand krijgt van 5-2.

Woman of the match: Sascha omdat ze vooral na rust de absolute uitblinker is en Myrthe omdat ze een helft lang laat zien dat ze van waarde kan zijn voor het team. Dit seizoen stond in het teken van terugkomen van een knieblessure. Ze speelt 45 geconcentreerde minuten en verdedigt prima.