Sliedrecht JO11-1 delft onderspit in extremis

Onder 11 zaterdag, JO11-1, 1e klasse 04

19 april 2017 19:00

Erik-Jan de Groot

Op een mooie woensdagavond mochten de jongens van onder 11-1 een competitiewedstrijd inhalen tegen koploper Theole, in de uitwedstrijd in Tiel werd Sliedrecht volledig weggespeeld en met een 7-1 nederlaag naar huis gestuurd.
Ditmaal werd er afgesproken compact te verdedigen en onze thuisbasis om te toveren tot een onneembare vesting,
Daarbij werd gehoopt op onze snelle aanvallers en op de counter, aangezien de kansen waarschijnlijk schaars zouden zijn was het noodzakelijk om effectief te zijn.

In een weinig enerverende 1e helft was het zoals verwacht Theole dat de bovenliggende partij was, Sliedrecht beperkte zich tot verdedigen en kwam zelden van eigen helft.
Theole wist zich soms al combinerend dichtbij het strafschopgebied te spelen maar miste de nodige scherpte voor de goal, als hun aanvallers met scherp hadden geschoten was een 3-0 voor niemand vreemd geweest.
Onze aanvallers Dyon Boekweit en Job Maasland kwamen in het eerste hoofdstuk niet voor omdat het voetballen hun simpelweg onmogelijk werd gemaakt, middenvelders Boaz Elsinga, Stijn Verveer en Jort Kraaijeveld probeerde hun achterste linie rond de middellijn te helpen met verdedigen zodat laatste man Levi Wijers af en toe kon inschuiven om met een lange bal de Sliedrechtse aanvallers weg te sturen.
Dit schaakspel leidde tot een 0-0 ruststand waarbij zoals gezegd Theole de betere kansen heeft gehad.

De 2e helft werd er uit een geheel ander vaatje getapt, Sliedrecht kreeg iets meer ruimte waardoor ze uit hun schulp kropen en net op het moment dat zij dachten te kunnen gaan voetballen was het Theole dat razendsnel omschakelde en de ruimte benutte die Sliedrecht achterliet.
Na zo'n 5 minuten in de 2e helft kon de technisch hoogbegaafde nr. 9 van Theole richting de goal soleren om daar doelman Jefta Teeuw te verschalken en de score te openen.
Amper 2 minuten later speelde Jefta Teeuw een positieve hoofdrol door met zijn vingertoppen een bal uit de kruising te tikken, het spel begon te wervelen en bij een onoplettend moment van de Tielse verdediging sneed Dyon over rechts langs meerdere gele poppetjes, de uitkomende keeper kon zich niet breed genoeg maken om het rollertje van Dyon achter zich in de goal te zien verdwijnen.

De 1-1 had Theole wakker geschud en binnen een mum van tijd vonden zij de scherpte die ze in de eerste helft zo gemist hadden, 8 minuten na de gelijkmaker wist Theole door 2 goals van diezelfde nr. 9 uit te lopen naar een riante voorsprong van 1-3.
Met nog 12 minuten te spelen leek dit een gespeelde wedstrijd, maar Sliedrecht was geenszins van plan te buigen voor Theole, ze gooiden alle schroom van zich af en begonnen va banque te spelen.

Binnen de minuut wierp deze tactiek zijn vruchten af, Levi zette met een lange bal Dyon vrij voor de goal die de bal tussen 2 verdedigers in langs de doelman schoot en daarmee de 2-3 op het scorebord zette.
Onze kleine vechtersbazen Onur Kilic en Stijn Verveer bleven weerstand bieden en het spel van Theole op de Tielse helft te verstoren, Theole bleek op dat moment in het hart geraakt en was het even volledig kwijt.
Via de flanken probeerde Theole er nog wel uit te komen maar vonden daar telkens onze uitblinkende backs Ian van Bekkum en Tommy de Groot op hun pad.
Op het moment dat Seth van Eck een corner versierde en Dyon achter de bal plaats nam om de corner te nemen stond Theole wederom niet goed waardoor de vrijstaande Jort Kraaijeveld de corner kon binnen koppen en promoveren tot een 3-3 gelijkspel!

Toen de reguliere speeltijd erop zat en de wedstrijd leek te eindigen in een remise, kwam Jort op vijandelijke helft in een stevig duel, helaas was hij hier iets te fel waardoor hij een vrije trap weggaf.
Het geluk bleek niet aan Sliedrechtse zijde, de vrije trap werd genomen, Julius Gort kopte de bal door richting zijn eigen goal, Jefta kon de bal niet klemvast pakken en toen de bal voor een Tielse voet kwam werd er geen moment getwijfeld en werd de winnende goal binnen geschoten.
Deze mokerslag kwam te laat om dit nog om recht te zetten, met nog enkele seconden te spelen mocht Sliedrecht nog eenmaal aftrappen maar kwam het niet ver meer op Tielse helft om nog gevaar te kunnen stichten.

Theole is de gehele wedstrijd weliswaar de beter voetballende ploeg geweest, maar Sliedrecht verdiende zeker gezien hun vechtlust en veerkracht in de 2e helft een punt.

Ruststand: 0-0
Eindstand: 3-4