Effectief Vrouwen 1 knokt zich naar 8e finale bekertoernooi

Sliedrecht VR1

Vrouwen, VR1, Groep 3 05

17 december 2016 14:30

De ontlading na het laatste fluitsignaal was groot. En terecht, want de dames leverden opnieuw een fantastische teamprestatie af die leidde tot een 1-3 winst bij Ophemert en daarmee het bereiken van de 8e finale van het bekertoernooi. Kun je lekkerder de winterstop in? Ik dacht het niet.

De ploeg was van de 1e tot de laatste minuut tot het gaatje gegaan en ook dat was in de feestelijk gestemde kleedkamer te zien: Bernice die haar kniepijn moest verbijten, Anne Roos die scheef stond van de rugpijn en Erica die haar verkramping amper te boven was. Maar de voldoening van deze overwinning zal een helende werking hebben.

Perry had het team goed voorbereid met een slimme 4-4-2 opstelling, waarmee de thuisploeg bestreden moest gaan worden. Dat zou een flinke klus worden want Ophemert had in de beker al twee 4e klassers uitgeschakeld en staat onbedreigd aan kop in hun 5e klasse. Pas vorige week hadden ze hun eerste puntenverlies moeten incasseren. Ga er maar aan staan.

Onze dames hadden de wedstrijdinstelling van vorige week nog helemaal tussen de oren, want vanaf de aftrap werd Ophemert geconcentreerd opgevangen en fel bestreden. Dat bleek het enige juiste recept, want als het maar even de kans kreeg bleek het een makkelijk voetballende ploeg met opkomende middenvelders en behendige aanvalsters. De Sliedrechtse defensie stond echter als één blok te verdedigen en ook de andere linies lieten zien dat je als team verder komt dan als elf individualisten. Voorin stonden Valerie en Bernice op scherp om, als het maar even kon, een gaatje te vinden door de laatste lijn van Ophemert. Naomi speelde slim daarachter, was veel aanspeelbaar en betrokken bij het stichten van aanvallend gevaar.

Bernice bleek al snel de meerdere te zijn van haar tegenstander en slalomde na 10 minuten prachtig rechts buitenom het strafschopgebied in en plaatste met een fantastisch boogschot in de verre bovenhoek de 0-1 op het scorebord.

Het spel golfde in de eerste helft redelijk op en neer met corners voor beide teams als voorlopige opbrengst. Een enkele keer werd Paula onder vuur genomen, maar die liet zich niet verrassen. In de 35e minuut kon Sascha (goed meegegaan naar voren!) uit een corner van Manon de bal weer in de doelmond brengen, waarna Naomi een beslissend zetje gaf waarmee ze de keepster het nakijken gaf: 0-2.

Ophemert had soms de handen vol aan de Sliedrehtse dadendrang, maar dat gold even goed andersom. Zo ontstond een interessant spelbeeld, waarbij Sliedrecht zich nu eens van een zeer effectieve kant liet gelden. We hebben dit seizoen nogal eens veel kansen nodig om tot scoren te komen, maar dat gold vandaag absoluut niet. Nog voor rust bracht Naomi de score op een niet-verwachte 0-3. Sharon, weer ouderwets op dreef als controleur, plaatste een vrije trap keurig achter de defensie waar Naomi heel attent en koelbloedig de bal controleerde en onder de keeper door schoof.

Waar het tijdens de thee in de Ophemertse kleedkamer gedonderd zal hebben, was het bij ons een kwestie van rust pakken, koppies erbij houden, slimme afspraken maken voor de 2e helft en Erica ervan overtuigen dat ze een klassepartij aan het spelen was. Haar tegenstandster was ronduit de gevaarlijkste aan de kant van Ophemert, maar Erica had haar in samenwerking met Anne Roos tot nu toe een zeer vervelende middag bezorgd. Wisselen of tandje terug? No way!

Met die spirit kwamen we uit de kleedkamer, in afwachting van een offensief van Ophemert. Die ploeg ging uiteraard op zoek naar een snel tegendoelpunt, maar liep vast op de vastberadenheid van onze meiden. Het moet gezegd dat de druk op het doel van Paula wel toenam, maar die stond vandaag als een dijk te keepen en had zeker na rust een belangrijk aandeel in het vasthouden van de ruime voorsprong. Ach, en af en toe hielpen paal en lat haar een handje.

Perry bleef actief wisselen om sommige speelsters even rust te gunnen en frisse meiden het strijdtoneel in te sturen. Want naarmate de tijd vorderde werd het een slijtageslag om Ophemert van scoren af te houden. Maar het was zeker niet alleen Ophemert wat de klok sloeg.

Sliedrecht kwam er regelmatig gevaarlijk uit. Manon had een belangrijk aandeel in het houden van balbezit en overzicht en Ilona hield op rechts de boel flink bezig. Op Bernice bleek vandaag weinig vat te krijgen en manoeuvreerde zich mooi tot voor de keeper. Die hield haar deze keer echter van scoren af.

In de 82e minuut lukte het Ophemert dan toch om het net te laten bollen. De Sliedrechtse krachten begonnen op te raken en dat gaf Ophemert de ruimte en kansen om met combinaties in schietpositie te komen. Een knap schot in de kruising bracht hen de eretreffer: 1-3.

De slotfase werd er een uit de categorie ‘billenknijpen’. Met vereende krachten werd de voorsprong verdedigd, aangemoedigd door de eveneens onvermoeibare Perry langs de lijn.

En zo gaat het sprookje in de bekercompetitie voort. Grote klasse, knappe prestatie en met terechte trots de terugreis maken, heerlijk. Op alle kerstdiners die komen gaan kan iedereen met trots zijn of haar verhaal doen van deze prachtpot!

Woman of the match zou net als vorige week het hele team kunnen zijn, maar in de wedstrijd waren Naomi en de complete verdedigingslinie toch beslissend voor de winst.

Naomi met haar goede spel, bijzondere inzet en 2 goals. Wauw!

De onverzettelijkheid van de defensie was vandaag ook een bepalende succesfactor. Kirsten stond als vanouds prima te verdedigen en mee op te bouwen, Sascha speelde heerlijk scherp, Erica gooide al haar energie en (sportieve) felheid in de strijd met een krampmomentje als beloning, en Anne Roos zat er tussen, ervoor en erop als de situatie dat vroeg. En niet te vergeten Paula als betrouwbare sluitpost daarachter.