Vrouwen 1 bekert door ten koste van Rijsoord

Rijsoord VR1

Vrouwen, VR1, Groep 3 11

19 november 2016 12:30

Met 2-1 Rijsoord (4e klasse) uit de beker knikkeren, dat is een prestatie om trots op te zijn! Nooit eerder kwamen we zo ver in de bekercompetitie.

Wat we ook nooit eerder meemaakten: een tegenstander die met slechts 10 speelsters aan de wedstrijd begint. Rijsoord had de nodige personele problemen en vanwege een blessure verschenen er na rust nog maar 9 blauw-witten tussen de lijnen. Sliedrecht deed het gewoon met 11 maar het zorgt toch voor een raar wedstrijdbeeld.

De tien Rijsoordse dames brachten een karrenvracht aan voetbalervaring binnen de lijnen tegenover een jeugdig Sliedrecht met slechts 5 speelsters boven de 20 jaar. De gasten speelden vanuit een verdedigende opstelling, maar waren via de balvaste en slim spelende aanvoerster zeer gevaarlijk in de counter met bovendien een lange en eveneens balvast spits. Kortom, zoals zo vaak is een wedstrijd van 11 tegen 10 (en zelfs 9) zeker geen garantie voor een simpele overwinning.

In de beginfase viel er vrij weinig gevaar te noteren voor beide goals. De Rijsoordse doelvrouw speelde als een soort extra verdediger ver voor het doel en de ervaren defensie zette onze aanval met regelmaat buitenspel. Achterin letten Sascha en Ilona goed op en ving Sharon steeds de doorkomende aanvoerster op.
Na een kwartier werd Bernice ten val gebracht kort buiten het strafschopgebied, waarbij Merel zich ontfermde over de vrije trap. De lat kwam de keeper te hulp.

Bernice werd regelmatig gezocht maar had in het centrum te maken met een van de beste speelsters van Rijsoord. Toch wist ze zich af en toe knap los te voetballen.
Aan de linkerkant lag soms ruimte waardoor Erica zich als extra middenvelder kon inschakelen. Een goede combinatie bracht haar na ruim een half uur spelen richting de achterlijn. De voorzet kon slechts half worden weggewerkt en belandde voor de voeten van Laura en die deed wat ze dit seizoen al twee keer eerder had gedaan: op de goede plek staan en geplaatst schieten net onder de lat en buiten bereik van de keeper. Goede goal!

Bernice had zich 5 minuten later in een vrije doortocht gemanoeuvreerd en leek op weg naar de 2-0, maar die poging werd teniet gedaan omdat haar tegenstander aan het shirt ging hangen. Zij mocht van geluk spreken dat de scheidsrechter dit slechts bestrafte met een vrije trap. Anne Roos mikte de bal in de verre hoek waar de keepster jammer genoeg nog net de hand onder kreeg.
Voor Sliedrecht was het zaak te blijven opletten voor de tegenstoot om de voorsprong vast te houden.

Na rust kwam Rijsoord nog met slechts 9 speelsters terug op het veld. Uiteraard compact spelend en gokkend op die ene succesvolle tegenstoot. Sliedrecht had de opdracht om zo snel mogelijk de tweede goal te scoren, maar dat wilde niet goed lukken.
De ruimtes werden klein gehouden door Rijsoord. Manon en Rachel combineerden op de rechterflank, Naomi en Maaike voerden via links de druk op. Zo kon Naomi zich vrijspelen tot voor de keeper, maar haar schot in de korte hoek miste precisie.

Ook Bernice kreeg een grote kans op scoren en schoof de bal aan de verkeerde kant van de paal. Merel en Manon mochten van beide kanten hoekschoppen afleveren, maar ook dat leverde geen doelpunt op. Rijsoord bleef loeren op de gelijkmaker en die kwam er ook.
Een snel genomen vrije trap bracht de aanvoerster snel richting Paula. Waar drie Sliedrechtse verdedigers haar de bal wilden ontfutselen zonder echt in te grijpen, was zij hen te snel af: 1-1.

Dat maakte de wedstrijd er voor ons nog lastiger op. Rijsoord putte nog meer motivatie en kracht om het gelijkspel minimaal vast te houden (en te gokken op penalty’s). Sliedrecht deed er nog een schepje bovenop om in de reguliere speeltijd toch de winst te pakken.
Bijna was het Rijsoord gelukt om een voorsprong te nemen, maar gelukkig redde Sascha de situatie door het schot op het verlaten doel tegen te houden.

Aan de andere kant pegelde de jarige Ilona, die een prima wedstrijd speelde, uit de draai technisch fraai op het Rijsoordse doel, maar kon de doelvrouw daar niet mee verschalken.
Dat laatste was wel weggelegd voor Merel.
Bernice speelde zich op links vrij, vond Merel die zichzelf knap vrijspeelde en met een hard en geplaatst schot in de linkerhoek de matchwinner werd: 2-1.
De laatste minuten waren spannend, maar onze dames lieten zich de overwinning niet meer ontsnappen en DUS ZIJN WE DOOR IN DE BEKER!!

Woman of the match: Sharon.
Speelde een knappe wedstrijd tegen de voetballende spil van Rijsoord. Alle duels winnen is natuurlijk niet reëel om te verwachten, maar Sharon wist veel gevaar te ontmantelen. En die kwaliteit is er dit seizoen al meerdere wedstrijden uit gekomen. Sharon is een van de belangrijkste speelsters in het team, dus hoog tijd om haar in de spotlights te zetten.