Vrouwen 1 met knappe overwinning naar 2e plaats

Vrouwen zaterdag, VR1, 5e klasse 853

25 maart 2017 12:30

Wim van den Herik

Door zelf de 3 punten in huis te houden en het verlies van Hardinxveld heeft ons vrouwenteam de 2e plaats in handen genomen.

Het Dordtse EBOH was bepaald geen kinderachtige tegenstander, maar werd verdiend met een 4-2 nederlaag naar huis gestuurd. Door een handvol afwezigen stond er een zeer jeugdig Sliedrecht aan de aftrap. Een goede wedstrijdmentaliteit van aftrap tot eindsignaal en effectief kansen benutten, het waren de succesfactoren voor deze mooie overwinning. Complimenten volledig verdiend!

Het eerste half uur zijn beide ploegen redelijk aan elkaar gewaagd. EBOH bezet niet voor niks de 4e plaats en weet de bal redelijk rond te laten gaan. De Sliedrechtse verdediging staat echter goed op te letten laat het niet tot uitgespeelde kansen komen. Ilona vervangt Erica aan de linkerflank en doet dat met overtuiging. Sascha en Anne Roos houden het centrum dicht en Kirsten laat zich gelden op de rechtervleugel. Paula komt daardoor niet echt in de problemen.
Op de middenlinie is het aan Naomi en Manon om de lijnen uit te zetten met Merel en Rachel op de zijkanten om Dordts gevaar te onderbreken. Voorin is het aan Rhodé en Bernice om het doel van EBOH onder vuur te nemen. Sannah-Lisa, Myrthe en Jolijn staan klaar om mee de strijd aan te gaan.

Met de wind licht in het voordeel zijn we vaak op de helft van de tegenstander te vinden. De les van vorige week blijkt geleerd, want er wordt volop gestreden vanaf het beginsignaal. En dat is nodig ook want EBOH gaat de duels volwassen (en sportief) aan en is fysiek soms net wat sterker. Geen schande, want zoals gezegd het merendeel van ons team is 18 jaar of jonger.

Slim spelen is dus raadzaam en dat komt er na een half uur mooi uit bij een een-twee tussen Merel en Manon. Laatstgenoemde kapt zichzelf fraai in schietpositie en laat met een strak schot het net voor de eerste keer bollen: 1-0.
In de 32e minuut kan Sliedrecht alweer juichen. Bernice is op dreef, slalomt voorbij haar tegenstander en mikt van afstand de bal feilloos in de kruising en dat betekent 2-0. EBOH is van slag en Sliedrecht houdt het heft in handen. Manon komt nu helemaal lekker in de wedstrijd en plaatst in de 40e minuut vanaf rechts de bal op maat achter de laatste linie van EBOH. Bernice is de defensie, inclusief de keepster, te snel af en kopt de bal netjes in het lege doel: 3-0. Wat een weelde!
In de laatste minuten voor rust dringt EBOH nu wel aan en wordt de bal achter Paula geprikt na een grabbelmomentje. Kan gebeuren en met twee doelpunten verschil gaan we de rust in.

Met de limo in de hand realiseren we ons dat de winst nog allerminst binnen is. We gaan meer moeite krijgen met de wind en verwachten een offensief van EBOH in een poging de aansluitingstreffer te maken. Hoofd koel houden, blijven knokken, slim voetballen en profiteren van de ruimte. Dat is de opdracht voor de 2e helft.

EBOH weet inderdaad een veldoverwicht te creëren en dat leidt tot een handvol hoekschoppen. We komen een paar keer goed weg en Manon redt ons door de bal van de doellijn weg te schieten. Ook Paula pakt haar momentje door een hard schot over te tikken. Tel daarbij nog een bal op de lat en het zal duidelijk zijn dat EBOH aanspraak maakt op een tweede doelpunt. We hebben het echter wel over een tijdsbestek van een half uur waarin dit allemaal gebeurt.

Sliedrecht laat zich namelijk ook gelden en steekt regelmatig het veld over richting het Dordtse doel. Rhodé kan bijna ontsnappen maar wordt gevloerd, Naomi en Bernice zijn aan de rechterkant sterker dan hun tegenstanders, maar we komen voorin echter niet tot scoren.
Bernice heeft veel gegeven en moet een rustpauze inlassen.

Duidelijk wordt dat ook aan EBOH-zijde de pijp leeg begint te raken. En zolang het 3-1 blijft …
Nadat Bernice de batterij even op heeft kunnen laden, beloont ze het team met een nog ruimere marge, want in de 72e minuut gaat ze er over rechts vandoor en zorgt ze met een boogschot voor de veilige 4-1.

Jolijn en Sannah-Liza zijn nuttige invalsters zowel voor als na rust om Naomi en Rachel af te lossen. In de laatste 10 minuten mag Myrthe voor Rhodé op de linkerflank haar gang gaan en dat brengt haar bijna nog in scoringspositie!

Een paar minuten voor tijd moet Sliedrecht dan toch de 4-2 incasseren. EBOH combineert door het centrum en met een ultieme sliding schuift Anne Roos de bal net aan de voor haar verkeerde kant van de paal. Een pijnlijk moment in letterlijke zin, want ze krijgt de afdruk van 4 noppen op haar hand cadeau. Het tekent haar onverzettelijkheid om tot aan het laatste fluitsignaal deze overwinning over de streep te trekken. Voorbeeld en aanjager van haar ploeg, dat mag ook weleens gezegd worden.

Ze moet de laatste minuten vanaf de kant toekijken, met Bernice als haar vervanger achterin. Die mag nog een paar ballen opruimen. Naomi heeft nog een mooie treffer op haar schoen, maar mikt net in het zijnet.
Doet er niet meer toe, Sliedrecht kan terecht juichen en trots zijn op de knappe overwinning.

Woman of the match: de as Anne Roos – Manon – Bernice.

Zij vormden vandaag de ruggengraat van de ploeg. Anne Roos loste als vanouds diverse situaties op en leidde de defensie. Manon speelde een sterke wedstrijd als balvaste spelverdeler met overzicht (+ assist en doelpunt) en Bernice schoot vandaag 3 x met scherp.

Nogmaals: ook complimenten voor de andere 11 teamgenoten die hun steentje hebben bijgedragen aan de overwinning.