Vrouwen 1 - moeizame winst is ook winst

Sliedrecht VR1

Vrouwen zaterdag, VR1, 5e klasse 853

18 maart 2017 12:30

Het was niet voor het eerst dat onze dames in de rust tegen een achterstand aankeken, om bij het eindsignaal toch als winnaars van het veld te kunnen lopen. Op bezoek bij Groote Lindt werd een 2-1 ruststand omgebogen naar een 2-3 einduitslag.

Groote Lindt is een middenmoter in de competitie, maar voetbalde in de 1e helft beter dan Sliedrecht. Bovendien stonden ze met meer scherpte en beweging in het veld en hadden ze enig voordeel van de wind.
Sliedrecht stelde er vrij weinig tegenover. De beginfase was ronduit saai. Beide ploegen hielden elkaar in evenwicht, waren of slordig of niet in staat om door de linies te breken. Beide doelvrouwen hadden dan ook geen gevaar te duchten.

Merel mocht bijvoorbeeld al snel een corner nemen, maar kreeg de bal niet voor het doel. Ook van Zwijndrechtse kant werden dat soort mogelijkheden nu niet direct omgezet in kansen.
Maar de thuisploeg beschikte over enkele balvaardige speelsters die onze verdediging steeds vaker op het verkeerde been wisten te zetten met combinaties en slim spel. En als je bedenkt dat Sliedrecht vaak vanuit stilstand in actie kwam, dan is een duel winnen of een bal terug veroveren vrij lastig. De 1-0 voorsprong van Groote Lindt was dus niet verrassend.

Een goede actie van Naomi die vanachter de spitsen Bernice vrij wist te zetten voor de keeper, leverde gelukkig vrij snel de gelijkmaker op. Maar nog voor rust prikte de thuisploeg soepeltjes de 2-1 binnen.

Dan weet je dat in de rust de analyse van Perry helder is, dat de knop in de kop omgezet moet worden en niet 1 maar 2 tandjes bijgezet moeten worden.

Zoals gezegd, dat kennen we van eerdere wedstrijden. Het mooie van de ploeg is dat het ook in staat is om met een andere ‘drive’ de kleedkamer uit te komen en zich knap te herstellen in de tweede rondgang.

Vanaf de aftrap werd nu wel direct druk gezet, werd feller gevoetbald en was snel duidelijk dat Groote Lindt amper in staat was om er nog uit te komen. En dat was precies de bedoeling. Over links was Naomi vaak dreigend en haar tegenstander de baas en Manon bemoeide zich actief met het spel. Zij was het die Sharon een goede schietkans gunde. Goede hoogte, goede snelheid, alleen net naast. Het middenveld met Maaike en Rachel op de flanken liet zich de kaas niet van het brood eten, waarbij de wind na rust wel in het voordeel van Sliedrecht was.

Maar wind maakt geen doelpunten en waakzaam blijven voor de omschakeling bleef ook een dingetje.
Het duurde toch nog een minuut of 20 voordat Naomi zich kon laten feliciteren met het maken van de 2-2. Een slimme bal over de keepster na goed doorzetten werd beloond!
Bert nam in de 2e helft het stokje over van Perry en stuurde de ploeg continu aan om pressievoetbal te blijven spelen. Het regende weliswaar geen kansen, maar we waren duidelijk wel de betere ploeg. Zou dat ook nog een bevrijdend doelpunt opleveren?

Dat duurde tot de 85e minuut. Een combinatie tussen Naomi en Bernice werd door laatstgenoemde beheerst met links afgerond: 2-3.
Zure gezichten aan Zwijndrechtse kant, blijdschap en opluchting in het Sliedrechtse kamp. De strijd met Hardinxveld om plaats 2 in de competitie blijft open en wie weet wat er nog meer mogelijk is. Maar de les van vandaag is wel dat je dergelijk spel niet wekelijks kunt permitteren.

Volgende week kan de ploeg dit laten zien als EBOH op bezoek komt.

Woman of the match: Maaike.

Zat in de 2e helft zo goed in de wedstrijd dat ze geen plaats wilde maken voor Naomi, uniek moment. Ze offert zich vaak op in belang van het team, maar is net zo goed van waarde als de rest en is tot verrassende dingen in staat. Mooi mens!

En Bert … goed gereageerd, kerel.