Vrouwen 1 wint niet fraai, maar wel verdiend met 0-3

Sliedrecht VR1

Vrouwen zaterdag, VR1, 5e klasse 853

18 februari 2017 15:15

Zo’n eerste wedstrijd na de winterstop, het is altijd afwachten hoe je er voor staat. Gelukkig was de laatste prestatie van de dames een echte topprestatie, namelijk de 1-3 winst bij Ophemert en daarmee het bereiken van de 8e finale van het bekertoernooi.

Met die wedstrijdinstelling voor ogen moest het mogelijk zijn om van 2e team van IFC te winnen. We kennen hen al jaren als een sympathieke tegenstander wat altijd leuke wedstrijden oplevert. Wat we ook weten is, dat er altijd wel een paar speelsters van hun 1e team ingezet worden. En die spelen wel 3e klasse. Zo ook vandaag, maar daar heb je nu eenmaal geen invloed op en dus is het vooral een kwestie van uitgaan van eigen kracht. Maar hoe zou het daarmee gesteld zijn?

Anne Roos won de toss en kon de speelkant kiezen die voor Paula het minst last van de zon gaf. Dat helpt. De start was voortvarend en een goede voorzet van Merel bracht Bernice binnen een paar minuten in scoringspositie. Die zat er goed bij maar tikte de bal net over.
Genoemde twee dames moesten voorin voor gevaar zorgen en met name Bernice was regelmatig dreigend met acties in en rond het strafschopgebied van IFC. Merel was niet helemaal okselfris aan de wedstrijd begonnen, maar een protesterende maag kun je gewoon door lekker te gaan ballen de mond snoeren.

Paula had last van een zelfde soort klacht (waarschijnlijk wel met andere oorzaken …) maar Paula is Paula: als er gefloten is komt er een onverzettelijkheid bij haar bovendrijven die lichamelijk ongemak te boven gaat. Ze moest zowel voor als na rust goed blijven opletten bij schoten, corners en 1 op 1 situaties, maar in alle gevallen had Paula de controle en het overzicht zodat ze na afloop met gepaste trots kon uitroepen dat we “de nul hebben gehouden!!”

Terug naar de eerste helft. Die maakte duidelijk dat er nog niet zoveel trainingsarbeid in de benen zat, want het was van Sliedrecht-kant niet onaardig, maar wel vrij onrustig en niet zo zuiver. Achterin had Ilona haar handen vol om de tegenstander van de bal te houden. In het centrum hadden Sascha en Anne Roos de zaken weliswaar onder controle, maar ontbrak het nog weleens aan goede voortzetting naar voren. Erica gooide haar ziel en zaligheid in het ontregelen van IFC-aanvallen en opstomen als de kans zich voordeed. Maar ja, die conditie …

Maaike, Sharon, Rachel, Manon en Naomi vormden afwisselend het middenveld waar IFC net iets vaker dan ons lief was de bal in bezit had. Rhodé (C-junior) maakte vandaag de selectie compleet en debuteerde nog voor rust op de linkerflank. Alsof ze al vaker tussen de senioren speelt, mengde ze zich in de duels en ging ze een paar keer op avontuur. Goed gedaan!
Zo golfde het spel redelijk heen en weer, was Sliedrecht het dichtst bij een doelpunt, maar wisten beide ploegen het net niet te vinden.

In de rust werden de tactische puntjes op de i gezet en werden ervaringen van de afgelopen 45 minuten gedeeld. Zo constateerde Manon dat ze eigenlijk geen tegenstander had …. Is dat dan een kwestie van goed vrijlopen of vergeten mee te verdedigen? Zal van allebei wel wat zijn. Hoe dan ook, de kwaliteiten van Manon benutten was plan A en scherper voor de goal zijn was plan B.
Verder klonken vooral gepuf en gesteun van vermoeide spieren op, totdat Bert met de briljante mededeling kwam dat Hardinxveld zojuist verloren had van EBOH, zodat de 2e plek in de competitie weer in beeld zou komen als we dit potje tegen IFC toch zouden winnen. Dat zijn nog eens oppeppers!

Met 100 % energie werd afgetrapt voor de 2e helft. Sliedrecht zette de druk erop en kon na 5 minuten juichen. Een aanval kwam bij Merel terecht die een kopduel won, waarna de bal bij Bernice belandde in een klutssituatie. Die kwam als winnaar uit dat duel en schoof de 0-1 binnen. Een lekkere opsteker.

Vijf minuten later verdubbelde Naomi de score door attent te reageren op een hoekschop van Manon: 0-2. IFC oogde verslagen en kwam veel minder uit de verf dan voor rust. Met nog een dik half uur voor de boeg was de wedstrijd natuurlijk nog lang niet gespeeld. Maar Sharon en Rachel hadden beter het zicht op het Ambachtse gevaar dan voor rust en Manon werd zoals bedoeld veel vaker in het spel betrokken. Sharon speelde sowieso een goede wedstrijd, want behalve controlerend leverde ze ook nog enkele goede passes af. Dat was ook de opzet van Naomi, zwervend aan de linkerkant in combinatie met Erica.

IFC bleef uiteraard op zoek naar de tegentreffer die hen zou terugbrengen in de wedstrijd, maar Paula was vandaag onpasseerbaar. Daarbij mag de inbreng van Sascha niet onvermeld blijven, want ook zij won vandaag vrijwel al haar duels.
Zo’n 10 minuten voor tijd maakte Bernice aan de onzekerheid een eind door de 0-3 te maken na matig verdedigen van IFC-kant, maar je moet nog wel profiteren en dat deed Bernice prima.
Rhodé was er inmiddels ook weer in de ploeg terug en Myrthe maakte de laatste 5 minuten vol.

Een verdiende overwinning zonder oogstrelend spel, maar de punten tellen en daar gaat het om. Dat er de komende weken vaker en intensiever getraind zal moeten worden, is deze wedstrijd ook wel duidelijk geworden. Tenslotte betaal je daar ook contributie voor, nietwaar?

Woman of the match: dat zijn er twee. Paula en Bernice, de achterste en de voorste vrouw in het veld.
Paula keepte een foutloze wedstrijd, alles wat ze te doen kreeg deed ze goed met een ‘clean sheet’ als beloning. En Bernice maakte voorin het verschil met haar acties en met 2 goals. Thanks!