Vrouwen 1: indrukwekkende teamprestatie na rust zorgt voor zege

Sliedrecht VR1

Vrouwen zaterdag, VR1, 5e klasse 853

10 december 2016 10:15

Over teamwork zijn boekenkasten vol geschreven. Wie wil kan daar naar hartenlust over lezen, maar om teamwork te zien en te ervaren had je er de 2e helft van Pelikaan tegen Sliedrecht bij moeten zijn. Na een onwennig begin keek de ploeg halftijds tegen een 2-1 achterstand aan. In de rust werden de ruggen gerecht en kwam er een strijdbaar team van 13 speelsters uit de kleedkamer met één missie: d’r op en d’r over! En dat leidde tot een dik verdiende 2-5 overwinning.

De dames startten sterk door direct aanvallend druk te zetten. Erica stond geposteerd als linksbuiten en toonde al snel haar goede vorm. Een corner van haar voet in de 5e minuut kwam niet helemaal uit de verf, kwam wel bij haar terug waarna Erica iets naar binnen trok en met links via de verre paal uithaalde voor de 0-1. Een lekker begin.

Achterin was Sliedrecht in een licht gewijzigde opstelling begonnen en dat leverde ruimte op voor de tegenstoot van Pelikaan. Die beschikten over een paar listige speelsters. Niet voor niks hadden we al gezien dat ze tot nu toe Hardinxveld en De Zwerver de meeste tegendoelpunten hadden bezorgd. Ook het Sliedrechtse doel hadden ze binnen het kwartier twee maal gevonden, en dan kijk je dus zomaar tegen een 2-1 achterstand aan.

Vanaf de kant het moment om Valerie en Anne Roos in te zetten en het tij te keren. Met Anne Roos achterin kwam de verdediging weer in vertrouwde samenstelling te spelen en Valerie kwam regelmatig ver met haar acties. Bernice had dubbele bewaking maar behalve haar knie liet zich verder niet inpakken. Beiden probeerden met schoten de keeper te passeren, maar te vaak werd niet voldoende in de hoek gemikt. Ook vrije trappen van Sharon en Anne Roos troffen geen doel. En hoewel de cornerverhouding sterk in Sliedrechts voordeel groeide, was het spel te gehaast en de ruimtes vaak te klein. Het kan ook zijn dat er teveel speelsters liepen ….
Hoewel we dus steeds meer het overwicht hadden en ook zeker mogelijkheden, zochten we met een onbevredigend gevoel de kleedkamer op.

Daar werd vooral de overtuiging tot leven gebracht dat we deze wedstrijd naar ons toe moesten trekken! Vanaf de aftrap stond er een gretig Sliedrecht binnen de lijnen dat gedurende de 2e helft Pelikaan vrijwel volledig in de tang heeft genomen en gehouden. En daar droeg iedereen op elke plek haar steentje aan bij. Afjagen voorin, bikkelen op het middenveld en duels winnen achterin; het zorgde voor veel balbezit, drang naar de goal en honger naar doelpunten.

Het was Bernice die na het uitvechten van een fel duel de belangrijke 2-2 langs de keeper wist te schuiven. De stimulans bij uitstek om door te duwen. Valerie bleef zoeken naar openingen, Erica was meer voorin dan achterin te vinden, Sannah-Liza en Laura knokten voor balbezit en aan de andere kant liet Ilona haar behendigheid zien met Rachel en Paula als buffers daarachter en Kirsten als betrouwbare back.

Sharon had het druk om zich overal aan te bieden en de nodige corners te nemen en achterin beet Sascha zich met succes vast in de gevaarlijkste Pelikaan-aanvalster. Anne Roos zorgde voor het overzicht en Naomi bleef op doel de oplettende sluitpost die na rust bar weinig meer te doen kreeg.
Tien minuten na de gelijkmaker was het Valerie die zichzelf vrij speelde na een goede lange bal van Naomi en koelbloedig de bal in de rechterhoek plaatste: 2-3.

Het lukte Pelikaan niet goed meer om uit te verdedigen en omdat Sliedrecht niet verslapte kon een volgend doelpunt niet uitblijven. Met combinaties werden openingen gezocht en hoewel die lang niet altijd gevonden werden was de kracht van dit Sliedrecht dat het onvermoeibaar vanuit die intentie bleef spelen.
Het was Sharon die ruimte had om te schieten (goed gezien Bernice!) en heerlijk strak en onhoudbaar het net deed bollen: 2-4.

De keepster van Pelikaan verdient een compliment want deze jongedame kreeg weinig gelegenheid om op adem te komen, maar behoedde haar team regelmatig voor een hogere uitslag. Uit een van de aanvalsgolven kwam de bal voor de voeten van Paula. Zij legde beheerst aan en zorgde daarmee voor de ruime marge van 2-5.
Zowel Laura als Rachel waren dichtbij een doelpunt, maar vonden de keepster op hun weg.
Ook Bernice kreeg nog een reuzenkans, op een presenteerblaadje aangeboden door Erica, maar vanaf een meter voor het doel belandde de bal over het doel en Bernice in de touwen. Gelukkig hebben we de foto’s nog …
Het duurde tot de slotminuten dat Pelikaan toch nog een keer wist uit te breken, maar daar stak Anne Roos met een correcte sliding een stokje voor.

Al met al een heerlijke 2e helft waarin de ploeg zich knap herstelde. Het voetbal was niet van een andere planeet, dat ook weer niet, maar als je in staat zijn om met z’n allen te strijden voor een goed resultaat dan is dat een mooie succeservaring. Niet alleen omdat het 3 punten oplevert, maar vooral omdat je daarmee de flow van een TEAMprestatie voelt en mee kunt nemen naar de volgende wedstrijd.
Vandaar dat deze wedstrijd het hele team gekozen is als Woman of the Match!
En niet te vergeten, met dank aan de support van Merel en Myrthe.