Vrouwen 1 lijdt teleurstellende nederlaag bij Hardinxveld

Sliedrecht VR1

Vrouwen zaterdag, VR1, 5e klasse 853

12 november 2016 12:30

Na 8 overwinningen op rij heeft Vrouwen 1 het eerste competitieverlies moeten incasseren. In een matige wedstrijd waarin van Sliedrecht-kant weinig wilde lukken, werd het 2-0 voor Hardinxveld dat nu de koppositie van ons heeft overgenomen.

In de beginfase was goed te zien dat beide teams ‘onder spanning’ stonden. Onrustig spel en snel balverlies aan beide kanten. Het eerste gevaar van kwam van Sliedrecht via Valerie, eindigend in een hoekschop. Hardinxveld zat flink bij Bernice op de huid, maar toch kon ze zich vooral aan de rechterkant meerdere malen ontdoen van haar tegenstandster.
Hardinxveld nam na het eerste kwartier op het middenveld meer en meer de touwtjes in handen en probeerden met afstandsschoten Naomi te passeren. Die keepte echter een prima wedstrijd en had daar goed het oog op. Zo goed, dat ze een gevaarlijk schot gewoon ‘naast keek’ (kan ook zijn dat ze mazzel had dat de bal naast zeilde …).

Sliedrecht kwam niet echt lekker vrij in haar spel en had het achterin druk met de behendige spitsen van de thuisploeg. Anne Roos had heel wat gaten dicht te lopen en speelde een belangrijke rol in het weghouden van Hardinxveld van ons doel.
Na een half uur spelen kwamen we op achterstand. Naomi moest een (soort) terugspeelbal van Kirsten in de handen nemen en die werd door de scheidsrechter direct afgefloten: indirecte vrije trap binnen de ’16. Via via belandde de bal op de binnenkant paal in het net: 1-0.

Het sein om orde op zaken te stellen en te laten zien waarom we tot vandaag de trotse koploper mochten noemen. Met meer power wordt de aanval gezocht. Bernice wordt in stelling gebracht, passeert de keeper maar komt in een te moeilijke hoek om zelf te scoren. Valerie is goed meegelopen, maar tikt de teruggelegde bal over in plaats van in het doel.
Korte tijd later vuurt Valerie een lekkere volley die rakelings over gaat en ook Bernice blijft dreigend en gevaarlijk dichtbij de gelijkmaker. En dan voel je langzamerhand, dit wordt zo’n middag dat het niet gaat lukken …

In de rust probeert Perry de mindset van de dames te resetten om ieders hoofden en benen in een meer ontspannen modus te krijgen en daarmee Hardinxveld eronder te krijgen. Zo fantastisch voetballen ze ook weer niet.

Maar het mag niet veel baten. Hardinxveld speelt met net iets meer vertrouwen en is in veel gevallen net iets eerder bij de bal of stelt zich in duels wat scherper op dan Sliedrecht. Omdat Bernice allesbehalve fit is kan ze de 2e helft niet meer vlammen en moet ze na een kwartier het veld verlaten. Erica gaat voorin spelen en Ilona neemt de backpositie over.
Hardinxveld is na rust meer dreigend dan Sliedrecht zonder tot uitgespeelde kansen te komen. Toch valt na een kwartier de 2-0. Een Hardinxvelds schot belandt via de paal terug voor de voeten van Naomi die nog redding wil brengen maar met haar voet de bal onbedoeld in het doel tikt in plaats van ernaast. Een zeer ongelukkig moment.

Op zich is er nog tijd om het tij te keren, maar Sliedrecht komt deze tegenslag niet te boven. En hoe langer de stand blijft zoals die is, hoe groter het geloof in een goede afloop bij de thuisploeg en hoe wanhopiger de pogingen van onze kant om de aansluitingstreffer te maken.
Ook Erica kan de wedstrijd niet uitspelen, zodat Bernice toch nog de laatste 5 minuten moet spelen. Maar zoals gezegd, het spel was te flets voor ons doen en ondanks het harde werken wilde het vandaag niet lukken en moeten we de nederlaag slikken.

Woman of the match: Anne Roos.
Als aanvoerder van het team en leider van de verdediging zet ze zich wekelijks in om iedereen te coachen vanuit haar positie. Menige tegenaanval weet ze in samenspel met de andere verdedigers te ontmantelen met goede ingrepen. En als ze kan, schuift ze mee op richting de aanvalsopbouw. Vandaag mocht die bijdrage weliswaar geen 3 punten opleveren, maar de complimenten komen haar zeker toe.