Vrouwen 1 boekt makkelijke en magere overwinning bij Wieldrecht

Sliedrecht VR1

Vrouwen zaterdag, VR1, 5e klasse 853

5 november 2016 12:00

Ook de derde wedstrijd tegen een ploeg uit de onderste regionen werd eenvoudig in winst omgezet. De 1-5 eindstand was een magere afspiegeling van de kansenverhouding tussen beide ploegen. Paal en lat stonden aan beide kanten goals in de weg en goed keeperswerk van Wieldrecht-kant voorkwamen dat de score uitkwam op 3-12 of iets dergelijks.
Myrthe heeft haar vingers blauw geschreven aan alle kansen die zich in 90 minuten voordeden. En het meest voorkomende woord daarbij was “nee”. En daarmee bedoelde ze: (weer) geen doelpunt.

Sliedrecht had een sterke start door direct druk te zetten. Al snel bood Bernice aan Merel een kans, daarna miste Bernice na een assist van Anne Roos en een vrije trap van laatstgenoemde leverde ook geen doelpunt op. In de 10e minuut werd de paal getest door Bernice en Sharon, waarna ook Merel de bal er niet in kreeg.

Wieldrecht overleefde dus deze Sliedrechtse storm en werd na een klein kwartier voor het eerst gevaarlijk. De Sliedrechtse verdediging kende een soort fantasie-opstelling omdat Kirsten en Paula andere verplichtingen hadden en Erica het doel moest verdedigen.
Rachel en Laura waren geposteerd als back en verdienen een compliment. Op deze voor hen onwennige positie werden ze soms flink getest maar met sturing en ondersteuning van Anne Roos als laatste vrouw hielden ze het aanvallend gevaar van Wieldrecht keurig in toom. Een paar corners konden niet voorkomen worden, maar stichtten geen noemenswaardig gevaar. Sterker nog, uit de tegenaanval bracht Manon Bernice in scoringspositie maar “nee” …. geen doelpunt.
Kort daarna had Merel de score kunnen openen op aangeven van Bernice, maar dat lukte weer niet.

Een doelpunt hing dus al een langere tijd in de lucht, maar Wieldrecht mocht de handen dichtknijpen met de keepster die het op doel had geposteerd. Die was echter kansloos toen Sharon met een heerlijke pass Bernice vrij speelde voor de keeper. Een mooie passeerbeweging en een schuiver vanuit niet eens zo’n makkelijk hoek bracht dan toch de 0-1 tot stand.
Valerie zat ook lekker in de wedstrijd en zette twee minuten later de 0-2 op het scorebord. Een verre voorzet van Bernice nam ze in 1 x op de slof en daar had de keepster geen antwoord op.

Wieldrecht probeerde er wel uit te komen, maar er liepen wat speelsters bij die al een wedstrijd met hun 1e team in de benen hadden, en dat gaat dan toch zijn tol eisen.
Verder met de kansenopsomming: vrije trap Sharon zeilt net naast de kruising, Sannah-Lisa gaat goed door en levert een mooi schot af dat afketst op de paal, Sharon krijgt een schietkans, maar wordt geblokt.

Gelukkig weet Valerie na een goede passeeractie op rechts de meegelopen Merel te bereiken: 0-3. Ondertussen gaat Laura gewoon mee op avontuur, benut slim de ruimte die er ligt zodat ze voor de keeper komt en in de korte hoek schiet. Jammer genoeg ligt de keeper goed in de weg.
Voor de rust zijn Merel (lat) en Valerie nog dicht bij doelpunten uit corners van Manon.
Dat kan allemaal omdat ook de middenvelders Maaike / Ilona en Sannah-Lisa op de flanken hard werken om de Wieldrecht-opbouw te onderbreken en de Sliedrechtse opbouw te ondersteunen. Sharon en Sascha zijn in de as van het veld degenen die daarin het goede voorbeeld geven.

In zijn ‘rust-praatje’ maakt Perry duidelijk hoe de score opgeschroefd moet worden. Manon had direct vanaf de aftrap de daad bij het woord kunnen voegen op een hoge, verre voorzet van Bernice. Haar intikker belandde echter in de grijpgrage arme van de keepster.
Met twee power-bananen achter de kiezen ging Bernice er nog maar eens tegenaan met een hard schot, maar het bleef een beetje hetzelfde liedje. “Nee” en “mis” zijn de woorden die in die fase door Myrthe nog steeds veel genoteerd worden.

Wieldrecht speelt na rust brutaler naar voren en sticht vaker gevaar. Daarin zijn ze gelukkig ook niet vlijmscherp in de afwerking zodat Erica een paar keer met de schrik vrij komt.
Het lukt Sliedrecht niet goed om makkelijk te spelen waardoor het spel lichtelijk rommelig genoemd mag worden. Hoogtepunt na rust is de 0-4 waarbij Manon het scorende eindpunt is van een mooie ‘tikkie-takkie’ aanval via Sharon, Sannah-Lisa en Merel.
Manon gooit er nog maar eens een lekkere corner uit waar Bernice goed het hoofd tegen kan zetten, maar tevergeefs.

Zoals gezegd weet Wieldrecht toch vaker in de buurt van Erica’s doel te komen. Hoewel ze in samenwerking met Anne Roos een paar keer reddend op kan treden, moet ze een tegengoal toch toestaan: 1-4.

Aan de andere kant gaat het creëren van kansen gewoon door voor onder andere Merel en Valerie, maar de keeper bezit de gave om op de goede plek te staan. Tien minuten voor het einde legt de scheidsrechter de bal op de stip van Wieldrecht na een duidelijke handsbal. Merel klaart de klus en brengt de eindstand op 1-5.
Wieldrecht is nog dichtbij een tweede doelpunt maar een vrije trap wordt naast geschoten en Laura haalt een bal van de doellijn na een schot uit een corner.

Conclusie: geen wedstrijd om lang over na te praten. Merel krijgt in de kleedkamer nog een workshop “hoe kan ik een kopbal richten?”, maar de echte focus kan verplaatst gaan worden naar de komende wedstrijden waarin de nummers 2 en 3 van de ranglijst de tegenstanders vormen. Mooie potjes om naar uit te kijken, om te beginnen Hardinxveld-uit.

Woman of the match: Sannah-Lisa. Moest even een stapje terug doen, maar toonde tegen Wieldrecht aan dat ze lekker kan voetballen. Goed aan de bal, kijkend waar mogelijkheden liggen om de aanval verder op te bouwen en als het kan in kansrijke positie komend voor het vijandelijke doel. Goed bezig!