Vrouwen 1: mentaliteit is ook een kwaliteit

Sliedrecht VR1

Vrouwen zaterdag, VR1, 5e klasse 853

1 oktober 2016 12:00

Zeker in combinatie met goed voetbal en scorend vermogen, bleken de dames in staat om een achterstand van 3-1 toch om te zetten naar een 3-5 overwinning bij EBOH. Klasse!

De thuisploeg bestond uit een team van ervaren en minder ervaren speelsters, waar het gevaar vooral zat in de (gezonde) felheid en balvastheid van de aanval en goed aansluitende middenvelders. Sliedrecht had het hier in de 1e helft flink moeilijk mee en keek bij rust tegen een 2-1 achterstand aan.

Daar leek het aanvankelijk niet naar uit te zien, want de beginfase waren beide ploegen aan elkaar gewaagd. Zowel EBOH als Sliedrecht zochten de aanval, die aan beide kanten soms met kleine overtredingen werden onderbroken. Uit een vrije trap was het Manon die een directe variant heerlijk over de keeper wist te leggen: 0-1.

Tien minuten later reageerde Naomi attent door te profiteren van halfslachtig wegwerken door de Dordtse verdediging. De scheidsrechter had al naar de middenstip gewezen, maar liet zich door de grensrechter overtuigen dat hier buitenspel aan vooraf was gegaan. Dat kan.

Diezelfde Naomi had voor rust zichzelf nog twee keer mooi vrijgespeeld, maar haar schoten leverden jammer genoeg niet het gewenste resultaat op.
Ook Erica, die een sterke wedstrijd speelde, deed een duit in het zakje door op te stomen tot in het strafschopgebied. Haar eindschot miste de kracht om tot een treffer te leiden. In de 30e minuut was het een EBOH-aanval die met een fraai schot werd afgerond: 1-1. Daar bleef het niet bij, want nog net voor rust viel de bal na een schot op de paal voor de voeten van de rechtsbuiten die Paula kansloos liet: 2-1.

In de rust gebeurde iets moois: het halve team liet zich horen om aan te geven waar het aan schortte en wat anders zou moeten na rust. Fantastisch om te ervaren, want dat laat zien hoe graag iedereen de wedstrijd toch wilde winnen. Met alle goede ideeën en omzettingen in het hoofd gingen we met goede moed de 2e helft ten strijde. Toch was het even slikken toen 5 minuten na rust balverlies op het middenveld genadeloos werd afgestraft: 3-1.

Het was echter ook snel duidelijk dat EBOH veel van hun energie had opgemaakt in de 1e helft. Sliedrecht nam onder aanvoering van Manon het heft in handen en zette EBOH voortdurend onder druk. Bernice brak goed door, maar vond de keepster op haar weg. Een volgende kans voor Bernice kon evenmin benut worden, waarna Sannah-Lisa een halve meter tekort kwam voor de rebound.
De 2-3 hing in de lucht en viel uit een scherp aangesneden corner van Manon die door een eigen speelster van EBOH of Bernice werd ingekopt. Niet lang daarna kon gejuicht worden voor de gelijkmaker toen Bernice veel sneller reageerde en met een strakke schuiver de keepster passeerde.

Het geloof in een winnende afloop groeide uiteraard. Merel, Myrthe en Rachel losten om beurten Laura, Ilona, Sannah-Lisa of Naomi af zodat het hele team een bijdrage kon leveren aan dit voetbalgevecht. Maaike deed dat vanaf de bank door alle wissels op te vangen, moed in te spreken en de ploeg aan te moedigen. Ook niet onbelangrijk.
Uiteraard was het zaak om achterin de boel dicht te houden. Kirsten, Sascha en Erica bleven geconcentreerd spelen, grepen tijdig in als dat kon en Sharon vervulde haar rol als vrije verdediger zeer degelijk. Sporadisch wist EBOH nog wel voor dreiging te zorgen, maar Paula had er goed het oog op en zoals gezegd, de echte scherpte was er aan Dordtse kant wel af.

Sliedrecht zette de jacht naar 3 punten voort en Manon bekroonde haar goede wedstrijd met een fraai afstandsschot waar de keepster geen vinger achter kon krijgen: 3-4. Voor Sliedrecht het sein om door te jagen en dat werd vrij snel beloond toen de doelvrouw van EBOH haar doel wel erg gastvrij verliet. Dat cadeautje pakte Bernice met beide handen aan: 3-5.
Sliedrecht bleek de les van vorige week goed te hebben opgepakt, want het liet EBOH niet meer scoren.

Zo werd dit een wedstrijd die liet zien dat vechtlust en veerkracht ook kwaliteiten zijn die in dit team vertegenwoordigd zijn. Als je bedenkt dat in de beginopstelling het middenveld en de aanval bestond uit speelsters met een gemiddelde leeftijd van 16,3 jaar (ja, u leest het goed!!!), dan is zo’n overwinning een fantastische opsteker voor dit team.

Woman of the match: Manon van de Graaf. Overzicht, balvastheid, kijken waar de voortzetting ligt,  een heerlijke trap in de benen en 2 x scoren. Wat wil een team nog meer?