Vrouwen 1 wint met 3-6. Dat kan beter!

Nieuw Lekkerland VR1

Sliedrecht VR1

Vrouwen zaterdag, VR1, 5e klasse 853

17 september 2016 10:30

De eerste competitiewedstrijd winnen is belangrijk en voelt goed. Op de 3-6 winst in Nieuw-Lekkerland viel absoluut niks af te dingen. En toch … dit team heeft meer en beter voetbal in zich dan het zaterdag heeft laten zien. Maar daar over later meer.

Een te laat vertrek uit Sliedrecht en wegomleggingen in Nieuw-Lekkerland zorgden voor een rommelige aanloop naar de wedstrijd. Gelukkig kon Perry nog op tijd zijn tactische praatje houden en mochten we voor het eerst dit seizoen ‘good old’ Bert verwelkomen langs de lijn. Een vertrouwd weerzien na zijn afscheid vorig seizoen.

De beginfase was voor Sliedrecht. Esther kreeg al snel een 100 % kans, maar ramde de bal over het doel in plaats van beheerst een hoek in te schuiven. Wel een bewijs dat de tegenstander onder druk tot fouten verleid kon worden. Op rechts was Bernice dreigend, met steun van Manon en Kirsten die regelmatig met voorzetten het strafschopgebied wisten te bereiken.

Toch was het Nieuw-Lekkerland dat de score opende. Een klutssituatie uit een corner bracht de bal voor de voeten van een groen-witte en die liet zich die kans niet ontnemen: 1-0. Voor Sliedrecht was dit een sein om een tandje bij te zetten. Dat werd niet veel later uitgedrukt in de gelijkmaker van Manon die een goede 1-2 met Bernice (?) keurig afrondde: 1-1. En nu doordrukken zag je het team denken. Bernice ontdeed zich even later in het strafschopgebied van haar tegenstandster, die al liggend de bal met de hand tegenhield. Dat ontging de scheidsrechter niet en die wees terecht naar de penaltystip. Sharon is al weken goed in vorm, zat ook deze keer lekker in de wedstrijd en liet de keepster vanaf 11 meter kansloos: 1-2.

Een mooi moment om Naomi, Ilona en Merel in te brengen en met 3 spitsen te gaan spelen. Die tactische wijziging betaalde zich ook uit toen Naomi en Merel goed doorgingen bij een aanval over links en Merel het laatste tikje kon geven voor de 1-3. Dit was ook de ruststand.

In de 2e helft drong Nieuw-Lekkerland feller aan en liet Sliedrecht zich een beetje de kaas van het brood eten. Met een vrouw in de rug en miscommunicatie met Sannah-Lisa schoof Anne Roos de bal met een sliding in het eigen doel en bracht de stand weer op 2-3.

De aanval vanuit de aftrap leverde een mooie combinatie op waarbij Sharon een lekker schot los liet dat jammer genoeg de terug ketste van de lat. Een stimulans om de marge weer uit te breiden naar 2-4 en daar zorgde Bernice voor door een individuele actie netjes af te ronden.

Corners bleken aan beide kanten voor gevaar te zorgen. Sliedrecht en Nieuw-Lekkerland hielden elkaar wat dat betreft in evenwicht. Eerst was het Kirsten die een corner van Naomi keurig in de bovenhoek mikte, maar daarna kopieerde de thuisploeg dit kunstje en was de stand inmiddels 3-5. Myrthe maakte na rust ook haar eerste minuten voor ons team en Sascha bleek ook nog als laatste vrouw te kunnen spelen. Het kan niet op met al die mogelijkheden die er binnen het team zijn.

Het slotakkoord kwam op naam van Rachel. Nog maar kort bij de ploeg, maar ze speelt onbevangen haar spel op het middenveld. Gaat duels niet uit de weg, houdt overzicht en schakelt zich in bij de aanval als die kans zich voordoet. En dan kunnen er mooie dingen gebeuren. Sascha was slim mee naar voren gegaan en leverde een assist op maat in de ‘16’. Rachel liet zich niet opzij zetten en zorgde met een prachtige boogbal voor de eindstand van 3-6.

Mooi, maar zoals gezegd het kan beter.

Vooral op het gebied van zuiverheid in de passing, beweging zonder bal, in de bal komen, combinaties die vastlopen in ingewikkeldheid terwijl een balletje terug ook mogelijk is, niet opzij laten zetten in duels en reageren bij corners. Bij deze voldoende trainingsstof voor deze week, want komende zaterdag komt IFC VR 2 op bezoek en we weten dat die een leuk potje kunnen voetballen. Dat kunnen wij ook, laat dat helder zijn. Zaak om dat te laten zien!

Vorige week was doorgaan in de beker nog met een vraagteken geschreven. Inmiddels heeft de KNVB ons bericht dat we definitief door zijn naar de volgende ronde. Terecht en weer een uitdaging erbij!

Ook dit seizoen kies ik elke wedstrijd een Woman Of The Match, afgekort als WOTM. Voor de duidelijkheid: natuurlijk volkomen subjectief, soms op basis van een moment of een actie, een andere keer na een dijk van een wedstrijd of om andere redenen.

WOTM van deze week: Rachel.

Na enkele voetballoze jaren dit seizoen als junior aangesloten in het seniorenvoetbal. Dat is even wennen, maar ze pakt dit goed op. Snapt het spelletje, is niet onder de indruk van tegenstanders en bekroonde dit met een fraaie treffer.