Sliedrecht weet weer wat winnen is

Zwaluwen 1

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse A

25 maart 2017 14:30

Brake, F.E. ter

door Wim van Mourik

Sliedrecht heeft door een even knappe- als overtuigende 0-3 zege bij Zwaluwen Vlaardingen een resoluut einde gemaakt aan een negatieve spiraal van acht nederlagen-op-rij. De eerste overwinning in 2017 is een feit, tevens  is ook de rode lantaarn weer overgedragen aan FC Breukelen, dat in de uitwedstrijd tegen Smitshoek fors onderuit ging (4-0).

De vreugde en de opluchting binnen het Sliedrechtse kamp was duidelijk zichtbaar na het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Erik ter Brake uit Dedemsvaart. Ook binnen de technische staf kon een brok frustratie eindelijk van zich worden afgeschut. “ We zijn ondanks de slechte serie van de afgelopen weken niet afgeweken van bepaalde vastigheden “, aldus trainer Langerak, “ en hebben nooit het vertrouwen verloren in elkaar, wij zijn dicht bij elkaar gebleven. We hebben een goede wedstrijd gespeeld, ik heb een sterk centraal verdedigingsduo gezien (Arie Lock, Gavir Breidel, red.), ook het middenveld speelde prima met een drietal fraaie doelpunten, en op een belangrijk moment helpt iemand als Stefan Lobbezoo je met een fantastische redding over een dood punt heen, het is belangrijk dat er dan even iemand opstaat die je verder helpt. “

Het werd vanaf de aftrap snel duidelijk, dat Sliedrecht voor de winst was afgereisd naar Vlaardingen, na een behoudende beginfase nam het duidelijk het initiatief, het leverde een aantal doelpogingen op van Coen v.d. Waal, Arie Lock en Dennis Verhoef. Net toen Zwaluwen beter in de wedstrijd leek te komen, sloeg Sliedrecht voor het eerst toe. In de 30e minuut gaf Nizar Mekkaoui en prima assist af op Sjoerd v.d. Waal, die onberispelijk binnen kopte (0-1). Pal daarna had Luciano van Harlingen de tweede treffer op de schoen, maar hij zag zijn inzet van de doellijn gehaald. Een kopbal van Gavir Breidel uit een corner ging maar net naast het doel van Marvin van Tienen.

Na de rust startte Sliedrecht uitstekend : in de 48e minuut eindigde een combinatie op links in een fraaie individuele actie van Mike Langerak, die knap wist af te ronden : 0-2. Zwaluwen zette aan voor een alles-of-niets offensief, maar kon daaruit amper kansen creëren. Cruciaal in deze fase was de eerder genoemde, prachtige redding van Stefan Lobbezoo, die een krullend schot van Floris Keizerwaard uit de kruising ranselde. Een kwartier voor het einde maakte Sjoerd v.d. Waal een einde aan alle twijfels : vanaf rechts kapte hij zijn directe tegenstander uit om vervolgens met de linker voet snoeihard in de verre hoek te schieten (0-3). Sjoerd had vervolgens nog een hattrick kunnen scoren, een paar minuten na zijn 2e goal stuitte hij op doelman van Tienen.

De 3-0 overwinning op Zwaluwen geeft een goede stimulans voor komende zaterdag, wanneer Smitshoek op bezoek komt. “ Wij gaan door op de ingeslagen weg, van overmoed of onderschatting zal absoluut geen sprake zijn “, aldus trainer-coach Michel Langerak.

Opstelling Sliedrecht : Stefan Lobbezoo ; Jordy de Jong, Arie Lock, Gavir Breidel, Manucho Adelino ; Coen v.d. Waal, Mike Langerak, Sjoerd v.d. Waal ; Nizar Mekkaoui (84’ Stefan van Dam), Dennis Verhoef (88’Gino Chirill) en Luciano van Harlingen (77’ Danny van Laarhoven).