Sliedrecht schudt frustraties van zich af

DFS sv 1

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse A

17 september 2016 14:30

Prooi, C.

Verslag: Wim van Mourik.
Eindelijk ! : Na vier speelronden, die slechts één schamel punt opleverden, kon Sliedrecht in het thuisduel tegen D.F.S. de volle winst voor zich opeisen : 3-1.  De ontlading was dusdanig groot bij de spelers na de beslissende derde treffer door Arif Irilmazbilek , dat arbiter Prooi zich genoodzaakt zag Sliedrecht te verzoeken terug te keren naar de eigen helft, nadat de wonderschone treffer van de aanvalsleider uitgebreid gevierd was bij de cornervlag. Een logisch gevolg van het doorbreken van een soort barrière, dat de gemoederen binnen de Sliedrechtse gelederen tóch meer en meer had bezig gehouden.

Heerlijk
Dennis Verhoef, na een kleine 7 weken (hiel)blessureleed weer optimaal fit voor een belangrijke invalbeurt, was blij dat wilskracht en strijdlust zich uiteindelijk toch op passende wijze hadden uitbetaald. “ Dit is heerlijk, we waren echt weer eens aan een goed resultaat toe. Na een bijna perfecte voorbereiding kregen we met wat tegenslagen te maken, en konden we in de wedstrijden niet datgene brengen, wat in de training wél te zien was. Ditmaal wisten we ons over mindere momenten heen te werken en op het juiste moment toe te slaan. “

Donkere schaduw
Eén moment, dat in de 13e (!) minuut voor even een fikse schaduw over het duel deed neerdalen, was de zware knieblessure van vleugelverdediger Ryan Korporaal. In een poging een schot van DFS’er Marc Harlaux te blokkeren raakte de 21-jarige Dordtenaar ernstig geblesseerd en moest het duel voor enige minuten worden gestaakt. Mede dankzij de toegesnelde hulp van Kevin de Leur en Jeroen Wanrooy (spelers uit het tweede elftal met een medische achtergrond) kon de gang van zaken snel en efficiënt worden gestabiliseerd voordat de ambulance dienst ter plaatse was. Jordy de Jong nam de plaats in van Korporaal, een keuze die na afloop door coach Michel Langerak werd beargumenteerd :       “ Ik koos voor Jordy en niet voor Robby v.d. Wetering, omdat laatstgenoemde al even daarvoor een hele wedstrijd met het tweede had gespeeld. Ook had hij de wedstrijd bespreking daardoor moeten missen, dus mede daarom ook de keuze voor Jordy. Overigens hulde voor de wijze, waarop Robby dit accepteerde en aangaf begrip te hebben voor deze keuze “.

Ruimte op het middenveld                                                                                De bezoekers uit Opheusden hadden in de eerste helft het beste van het spel, waarbij de balvaardige Levi Raja Boean het meest de aandacht op zich vestigde. Basjan Munten was attent bij een schot van Mike Louwaars, schoten van de Ruiter en dezelfde Raja Boean gingen over het doel. Sliedrecht wist zich na een klein half uur enigszins onder de druk vandaan te worstelen en ging meteen na de hervatting nadrukkelijk op zoek naar het afdwingen van succes. Het moest daarbij, in de optiek van trainer Langerak, méér gebruik maken van de ruimte op het middenveld, méér vooruit gaan spelen, waardoor de aansluiting met spits Irilmazbilek beter gewaarborgd werd.

Beslissing forceren
Toch viel de openingstreffer aan de andere kant : in de 49e minuut rondde Luciën Dors een assist van Roy de Ruiter doeltreffend af (0-1). De promovendus uit De Betuwe trachtte een definitieve beslissing te forceren, een schot van de Ruiter ging maar net naast het duel van Basjan Munten. Met de inbreng van Dennis Verhoef en (even later) Stefan van Dam kreeg Sliedrecht meer en meer greep op de wedstrijd. In de 64e minuut schoot Sjoerd v.d. Waal een afvallende bal doeltreffend binnen (1-1) en ging even daarna een kopbal van Arif maar net over. De wedstrijd kantelde tien minuten voor tijd definitief in Sliedrechts voordeel. In eerste instantie zag Dennis Verhoef zijn schot gestopt door doelman Peter Veeneman, een tweede mogelijkheid meteen daarna liet hij niet onbenut : 2-1. Amper een minuut later kreeg Arif Irilmazbilek alle handen op elkaar, toen hij een assist van Mike Langerak met een wonderschone half-volley tegen de touwen knalde : 3-1.

Sportpark De Lockhorst was eindelijk weer eens in feeststemming, Michel Langerak zag dat het goed was : “ Een beloning voor veel strijd en wilskracht en het feit, dat de overtuiging nu wel in winst kon worden omgezet geeft mij veel voldoening. We moesten even over dit dode punt heen, de komende wedstrijden tegen Swift en Noordwijk zullen mede moeten uitwijzen of wij vandaag belangrijke stappen hebben gemaakt.

Sliedrecht – sv D.F.S.  3-1 (0-0)

Scheidsrechter : Colin Prooi (Hellevoetsluis) ; 300 toeschouwers

Scoreverloop : 0-1 Luciën Dors (49’)  1-1 Sjoerd v.d. Waal  (56’) 2-1 Dennis Verhoef (81’) 3-1 Arif Irilmazbilek (82’)

Sliedrecht : Basjan Munten ; Ryan Korporaal (13’ Jordy de Jong) Arie Lock (66’Stefan van Dam) Bas van Stokkom, Manucho Adelino ; Coen v.d. Waal, Gavir Breidel, Sjoerd v.d. Waal ; Mike Langerak, Arif Irilmazbilek, Inam Quliyev (55’ Dennis Verhoef)