Strijdvaardig Sliedrecht verovert eerste punt

3 september 2016 14:30

Smit, N.B.

Verslag: Wim van Mourik
Sliedrecht heeft in de uitwedstrijd tegen het favoriet geachte HSV Hoek het eerste punt van het nog prille seizoen binnen gehaald (1-1). De mannen van coach Michel Langerak en assistent trainer Faissal Kadiwahabi stonden in fases weliswaar met de rug tegen de muur tegen een sterk aandringend HSV Hoek, maar konden op basis van inzet, karakter en een goede wedstrijdinstelling uiteindelijk aanspraak maken op een puntendeling. De openingstreffer van de Zeeuws/Vlaamse formatie door centrale verdediger Alexander Embrechts in de 13e minuut werd halverwege de tweede helft recht getrokken door Sjoerd v.d. Waal en ondanks een groot aantal opgelegde kansen over-en-weer bleef het daarbij.

Het behaalde gelijkspel was belangrijk, omdat ook concurrent Smitshoek (1-1 bij Spijkenisse) een puntje sprokkelde, en men zodoende aan kon sluiten bij Zwaluwen en Ajax, de tegenstander van komende zaterdag.

Trainer-coach Michel Langerak kon (net als vorige week) niet beschikken over het geblesseerde kwartet Arie Lock, Nizar Mekkaoui, Robby v.d. Wetering en Dennis Verhoef en ging van start met Manucho Adelino als vleugelverdediger en Gavir Breidel op het middenveld. Na een goed begin van Sliedrecht, dat scherp en geconcentreerd van start ging, nam de thuisploeg het initiatief over, hetgeen resulteerde in de treffer van Embrechts, die een vrije trap vanaf links doeltreffend afrondde : 1-0. Sliedrecht trachtte zich snel over die tegenslag heen te zetten, maar liep in aanvallend opzicht een aantal malen in de buitenspelval van HSV Hoek. Doelman Basjan Munten was attent bij een schot van Martens en Wilson, kreeg assistentie van Bas van Stokkom op de doellijn en de paal bij een inzet van Van Renterghem. HSV Hoek bleef volharden in het missen van opgelegde kansen en kreeg na 68 minuten het deksel op de neus. De ingewisselde Jordy de Jong stond aan de basis van een aanval, waar Arif Irilmazbilek kon verlengen op Sjoerd v.d. Waal, die vanaf links knap raak schoot (1-1). HSV Hoek had zichtbaar moeite met deze mentale tegenslag en kwam 10 minuten voor tijd goed weg toen Jordi de Jong oog-in-oog met (bijna naamgenoot) doelman Jordi de Jonghe (!) verzuimde toe te slaan. Het zette weliswaar nog aan voor een slotoffensief, een vrije trap van Clinckemaillie  vlakbij de 16m. lijn ging rakelings naast.

Coach Langerak complimenteerde na afloop zijn team voor de getoonde inzet en was blij met het eerste punt : “ Wij zijn op de goede weg, we zitten in een soort van ontdekkingsreis, waarin we beetje-voor-beetje ervaren, wat het inhoudt om op dit niveau actief te zijn. In de hoofdklasse is sprake van een hoger tempo, een hogere concentratie en strijd over de volle lengte van de wedstrijd. Het was goed om te zien hoe er met de inbreng van Jordy en Mike (Langerak, red.) weer meer energie in de ploeg kwam en het uiteindelijke resultaat weer de nodige motivatie los maakt voor komende zaterdag, wanneer Ajax op bezoek komt. “

Opstelling Sliedrecht : Basjan Munten ; Ryan Korporaal, Bas van Stokkom, Reinier den Hoed, Manucho Adelino ; Coen v.d. Waal, Gavir Breidel, Sjoerd v.d Waal ; Inam Quliyev (75’ Mike Langerak), Arif Irilmazilek, Luciano van Harlingen (62’ Jordi de Jong)