Sliedrecht overlopen in dramatische slotfase

Jodan Boys 1

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse A

20 augustus 2016 14:30

Olde Klieverink, R.H.J.

Verslag: Wim van Mourik.
Menigeen van de meegereisde Sliedrechtse supporters had zich al rijk gerekend na bijna 80 minuten van het duel bij De Jodan Boys op een zonovergoten sportpark Oosterwei in Gouda : bij een 0-3 voorsprong voor de in het zwart-wit geklede formatie van trainer Michel Langerak leek er geen vuiltje aan de lucht. De thuisclub perste er echter vervolgens een alles-of-niets offensief uit, dat resulteerde in vijf (!) goals binnen een tijdsbestek van een kwartier (!) : 5-3.

Sliedrecht domineert
Een fikse tegenvaller voor Sliedrecht, dat in Gouda het duel grotendeels had gedomineerd na een korte beginfase, waarin het even de kat uit de boom keek. In de 15e minuut bereikte een prima stijlpass de goed doorlopende, slimme         Arif Irilmazbilek, die binnen het strafschopgebied werd onreglementair werd aangetikt. Stefan van Dam schoot de penalty feilloos recht door het midden van het doel van Marvin Straver : 0-1. De Jodan Boys konden in de eerste helft nauwelijks tot een afrondende actie komen, het nieuwe Sliedrechtse centrale  duo met Arie Lock en Bas van Stokkem bleef fier overeind. Toen twee minuten voor de pauze Sjoerd van der Waal na een puike assist van Arif Irilmazbilek de 0-2 op het digitale scorebord bracht, leek een verrassing in de maak.

Wedstrijd in het slot (?)
Ook na de rust een zelfde spelbeeld : Sliedrecht bleef ogenschijnlijk gemakkelijk op de been, maar moest daarbij wel attent blijven bij de dode spelmomenten, waar De Jodan Boys met Mitchel Heerkens en Adil Akanioui het doel van Basjan Munten op een haar na misten. De wedstrijd leek definitief in het slot te vallen, toen een weergaloze, individuele actie van Arif Irilmazbilek werd afgesloten met de derde treffer van Sliedrecht : 0-3.

Alles-of-niets offensief
De Jodan Boys schakelde vanaf dat moment over op een alles-of-niets offensief met een opportunistische tactiek. Met succes werd gegokt op de door de Almelose arbiter Olde Klieverink vaak heel gemakkelijk gegeven vrije trappen vlak buiten het strafschopgebied. Eerst wist Mitchell Heerkens in de 79e minuut een lage voorzet binnen te tikken (1-3), zes minuten later tekende Adil Akanioui voor de 2-3 en tot groot enthousiasme van het 200-koppige thuispubliek werd een door alles-en-iedereen gemiste corner door aanvoerder Leroy Brank afgerond : 3-3. Daarbij bleef het niet, want in de vijf minuten durende blessuretijd werd de score verder opgevoerd door Mitchel Verkaik (4-3) en Elliot Pattinama (5-3).

Meedogenloos verdedigen
De Jodan Boys was op wonderbaarlijke wijze aan een pijnlijke nederlaag ontsnapt, trainer Michel Langerak liet er na afloop, rustig analyserend, een verklaring op los. “ Wij wisten niet goed om te gaan met de opportunistische omschakeling van de tegenstander in de slotfase. Wij gingen teveel achteruit lopen, en wisten niet te voorkomen, dat zij er legio hoge ballen in konden pompen, daarbij geholpen door de door de arbitrage soms erg gemakkelijk gegeven vrije trappen. Op dat moment moet je duelkracht tonen, meedogenloos verdedigen en dat hebben wij nagelaten.

Daarentegen heb ik wel 80 minuten lang genoten van dit Sliedrecht, de doelpunten kwamen voort uit een goed uitgevoerd, vooropgezet spelconcept,   en dat geeft, ondanks de deceptie van vanmiddag, toch vertrouwen voor de nabije toekomst “

Zaterdag 27 augustus krijgt Sliedrecht op eigen terrein bezoek van Argon uit Mijdrecht, dat het seizoen startte met een 0-1 thuisnederlaag tegen R.V.V.H.

De Jodan Boys – Sliedrecht 5-3 (rust 0-2). Toeschouwers : 200 – scheidsrechter R.H.J. Olde Klieverink (Almelo).

Scoreverloop : 0-1 Stefan van Dam (pen. 15’) ; 0-2 Sjoerd v.d. Waal (43’) ; 0-3 Arif Irilmazbilek (70’) ; 1-3 Mitchel Heerkens (79’) ; 2-3 Adil Akanioui (85’) ; 3-3 Leroy Brank (86’) ; 4-3 Mitchel Verkaik (90’+2) ; 5-3 Elliot Pattinama (90’ +4)

Opstelling Sliedrecht : Basjan Munten ; Ryan Korporaal, Arie Lock, Bas van Stokkem, Reinier den Hoed ; Coen v.d. Waal, Sjoerd v.d. Waal (82’ Mike Langerak), Stefan v. Dam (77’ Manucho Adelino) ; Jordy de Jong (62’ Inam Quilev) , Arif Irilmazbilek, Luciano van Harlingen.

Dennis Verhoef (hiel), Nizar Mekkaoui (schouder) waren geblesseerd.
Gavir Breidel was geschorst.