Stef (19) ruilde de Jumbo in voor betaalde baan als keeperstrainer: ‘Feyenoord, dat is de droom’

28 oktober 2023 13:00

Jelle den Toom

Hij speelde zelf nooit in een eerste elftal, is pas 19 jaar oud en tóch verdient hij al geld in de voetballerij. Stef Visser is dit seizoen als keeperstrainer zelfs begonnen bij profclub FC Dordrecht. Maar hij blijft ook actief op de plek waar het voor hem allemaal begon: sportpark De Lockhorst.

door Jelle den Toom

Dit verhaal is gepubliceerd in de Presentatiegids 2023-2024 en nu ook digitaal te lezen op de website van VV Sliedrecht.

Zijn agenda zit ramvol. De 19-jarige Stef Visser is dit seizoen alleen vrij op dinsdagavonden. De rest van de week geeft hij trainingen bij FC Dordrecht (maandag en donderdag), VV Sliedrecht (woensdag) en keepersschool Van der Kaay (vrijdag en zondag). Op zaterdagen is hij aanwezig bij Sliedrecht JO15-1, waarvan hij de keeperstrainer is, en kijkt hij bij wedstrijden van keepers die hij training geeft.

Keepers zijn een beetje gek, wordt wel eens gezegd. En Stef is gek van het keepersvak. Hij doet er alles voor om er iedere training te kunnen staan. Zelfs op de HAS Hogeschool, waar hij in het derde jaar zit van de opleiding Toegepaste Biologie, houden ze er rekening mee. ,,Ik heb geregeld dat ik een sportcontract heb, zoals ze dat ook voor sporters hebben. Dat hadden ze nog nooit eerder voor een trainer gedaan, maar het is gelukt’’, vertelt hij trots.

Hoe het allemaal begon
Zes jaar geleden gaf Stef met zijn voetbalvriend Jelle Bor voor de eerste keer training op De Lockhorst. ,,Er was op dat moment geen jeugdkeeperstraining bij Sliedrecht. Dat hebben Jelle en ik toen met Dylan Koppelaar opgezet.’’ Twee seizoenen geleden ontmoette Stef keeperstrainer Arjan van der Kaay van keepersschool Van der Kaay. ,,Arjan is toen betrokken geraakt bij de keeperstrainingen in Sliedrecht. Van hem heb ik veel geleerd en hij heeft mij ook veel kansen geboden. Ik heb veel aan hem te danken. Mijn bijbaan bij de Jumbo heb ik opgezegd en ik werk inmiddels voor de keepersschool.’’

Tijdens de keeperstrainingen probeert Stef het uiterste uit zijn doelmannen te halen. En dat kan hij als geen ander, omdat hij weet wat het is om op de toppen van je kunnen te moeten presteren. Op een keepersdag van Feyenoord maakte hij als klein ventje een wereldredding, waarna hij op proef mocht komen bij de grootste voetbalclub van Rotterdam. ,,Ja, ik heb zelf in de F’jes zo’n anderhalf jaar op Varkenoord mogen trainen. Dus ik weet hoe het gaat. De discipline ken ik. Zelf heb ik nooit doorgezet, omdat ik toen te gespannen was.”

Als keeperstrainer maakt hij nu handig gebruik van zijn periode bij Feyenoord. ,,Ik weet uit eigen ervaring dat het niet goed is, als je met grote zenuwen onder de lat staat. Als ik dat nu bij jongens zie, bijvoorbeeld bij FC Dordrecht, dan ga ik daarmee aan de slag. Natuurlijk moeten keepers hun technieken goed beheersen en situaties goed kunnen inschatten, maar mijn grootste advies aan keepers is: ontspan en geniet.”

Zijn grootste droom als keeperstrainer? ,,Feyenoord. Als ik het alleen al uitspreek dan krijg ik kippenvel. Maar voor nu is FC Dordrecht ook al heel mooi. Ik ben pas 19 jaar en geef al training bij een profclub. Dat had ik zes jaar geleden nooit durven dromen.”
stef3114.jpg
stef3115.jpg