Karin had niks met voetbal, maar verzet nu bergen werk voor VV Sliedrecht

22 oktober 2023 13:00

Jelle dne Toom

Ze heeft zelf nooit gevoetbald. Ook haar man heeft geen voetbalachtergrond. Toch is Karin Caspers ook dit seizoen weer meerdere dagen per week op sportpark De Lockhorst te vinden. Daar zet ze zich met hart en ziel in voor de jeugd van voetbalvereniging Sliedrecht. En ze kan het iedereen aanbevelen. ,,Ik geniet ervan als ik al die kinderen blij rond zie lopen.''

door Jelle den Toom

Dit verhaal is gepubliceerd in de Presentatiegids 2023-2024 en nu ook digitaal te lezen op de website van VV Sliedrecht.

Een voetbalvereniging, zou dat wel iets voor ons zijn? Dat is wat Karin en haar man Alexander ruim acht jaar geleden dachten. Maar hun zoon Thijs wilde dolgraag voetballen. ,,Vanaf dat Thijs kan lopen, loopt hij met een bal. Vanaf dat-ie kan praten, zegt-ie: 'Ik wil op voetbal.' Toen was hij op een gegeven moment 4 jaar en zei hij: 'Nu mag ik ook op voetbal.' En zo geschiedde.''

Sinds Thijs' eerste training bij de mini's is het gezin Caspers verbonden met voetbalvereniging Sliedrecht. ,,We hebben ons gelijk welkom gevoeld.'' Karin en Alexander rolden via de trainers van Thijs het vrijwilligerswerk in. Zelfs dochter en zus Eva, die zelf op hockey zit, draagt haar steentje bij op De Lockhorst. ,,Wij vinden dat je iets terug hoort te doen voor een vereniging als je er lid bent of één van je kinderen er actief is.''

Dat 'iets terug doen' een ruim begrip is, blijkt uit de taken die Karin vervult voor de club. Als secretaris van het jeugdbestuur houdt ze de financiën, de administratie en de mailbox bij. Ze ondersteunt haar man met de coordinatie van (nieuwe) minipupillen. Karin is verantwoordelijk voor de kleding van alle jeugdteams. Verder verzorgt ze de organisatie van de Ouder-Kinderdag, het jeugdzaalvoetbaltoernooi rond Kerstmis en het schoolvoetbal. Ze houdt zich bezig met het reilen en zeilen in het jeugdhonk en schuift af en toe eens aan bij bestuursvergaderingen.

Vrouwelijke Tom Pauw
Bij elkaar is het best veel, erkent ze zelf ook. ,,Ik ben een soort tweede Tom Pauw'', zegt ze lachend. En dan serieus: ,,Ik heb heel veel respect voor alles wat Tom voor de club doet. Hij, maar ook andere bestuursleden zijn voor mij goede leermeesters. Als secretaris krijg je veel diverse onderwerpen te behandelen. Hiervoor is kennis en een goede communicatie belangrijk. Ik maak dan ook geregeld gebruik van hun kennis en kunde. Even sparren over hoe zaken opgepakt kunnen worden."

Zelf houdt ze de enorme berg werk goed vol, omdat ze het een uitdaging vindt om iets op te bouwen binnen de vereniging. ,,Het zou leuk zijn als er meer moeders en vaders meedoen. We hebben bijna 600 jeugdleden. Als er van ieder jeugdlid maar één ouder wat voor de club zou doen, dan zou er zoveel gedaan kunnen worden.'' Als die extra handjes er komen, heeft Karin genoeg ideeën om mee aan de slag te gaan.

Wie Karin graag wil helpen met het mooier maken van VV Sliedrecht kan haar mailen via [email protected] .
karin20232928_kopie2.jpg