Ervaren prof als trainer voor Sliedrechtse jeugd

11 oktober 2022 21:00

Rick Stuy van den Herik (29) speelde al zo’n 300 wedstrijden voor TOP Oss. Zijn ervaring op het veld zet hij sinds 2018 om in tips en trainingen voor de Onder 15-1 van VV Sliedrecht, de club waar hij zelf ooit begon met voetballen.

SLIEDRECHT
Stuy van den Herik speelde slechts twee seizoenen voor Sliedrecht, in de F6 en de F4. Na een kampioenschap en zestig treffers werd hij op zijn zevende al gescout door Sparta Rotterdam, waar de behendige linkspoot uiteindelijk liefst twaalf jaar speelde en zelfs uitgroeide tot jeugdinternational. Een debuut in de hoofdmacht kwam er niet van, net als bij NAC Breda waar hij van 2012 tot 2014 speelde.

Hij is nu begonnen aan zijn negende seizoen bij TOP Oss, waar hij inmiddels al enkele jaren de aanvoerder is. ,,En daar ben ik nog altijd uitstekend op mijn plek. De waardering die ik bij de club voel is erg belangrijk. Er zijn genoeg spelers die om de twee jaar van club wisselen, maar ik voel me hier prettig bij. Natuurlijk heeft iedere voetballer ambities, maar een buitenlands avontuur is niet iets wat voor mij een uitgesproken ambitie is. Er zijn genoeg voorbeelden van spelers die met grote beloftes naar een ver land vertrekken en al snel spijt hebben van die beslissing. Geef mij dan maar de stabiliteit die ik al jaren heb”, zegt Van der Stuy, die met TOP Oss twee keer play-offs om promotie naar de eredivisie speelde, in 2015 (tegen VVV-Venlo) en 2019 (tegen Sparta).

Catacomben
Vijf jaar geleden begon Stuy van den Herik, die nog altijd in Sliedrecht woont, als jeugdtrainer. ,,Eerst bij de Onder 11, maar in 2018 maakte ik de overstap naar de Onder 15. Op een groot veld en iets meer prestatiegericht, dat bevalt beter. Ik vind het een leuke leeftijdscategorie om mee te werken, omdat die jongens helemaal gek van voetbal zijn en je ze nog veel kan leren op technisch en tactisch vlak. Een paar jaar terug stonden die jongens plots in de catacomben voor een wedstrijd van mij, dat was een leuke verrassing, georganiseerd door Tim van Stek. We proberen ieder seizoen te regelen dat ze met z’n allen een wedstrijd komen kijken.”

Stuy van den Herik staat op maandag- en woensdagavond op het veld als trainer. De zaterdagen zijn vaak wat lastiger. ,,Als we op vrijdagavond winnen is de ‘premie’ soms dat we op zaterdag vrij zijn, maar de nieuwe trainer kiest meestal gewoon voor een gezamenlijke uitlooptraining voor de basisspelers en een intensievere training voor de spelers die niet hebben gespeeld.”

”We spelen met de Onder 15 op zaterdag altijd rond 10.00 uur, dus ik kan er niet altijd bij zijn. Doordeweeks nemen we veel zaken al door en ik heb in Richard van Gelder een goede assistent. Dus als ik er niet bij ben wordt dat goed opgevangen. We hebben bij TOP Oss meerdere spelers die al jeugdtrainer zijn, zoals Lion Kaak bij De Graafschap. Onze doelman Norbert Alblas traint zelfs een eerste elftal in de derde klasse. Het is best een uitdaging om het te combineren met je eigen trainingen en wedstrijden, maar het is ook erg leuk om je ervaring door te geven aan jonge spelers.”

Stuy van den Herik brengt zijn zaterdagen graag op Sportpark De Lockhorst door, al speelde hij er dus slechts twee jaar in de jeugd. ,,Mijn broer Kenny heeft jaren in het tweede elftal gespeeld en is daarmee ook kampioen van de reserve hoofdklasse geworden. Dat is nu het derde geworden, een vriendenteam met veel goede voetballers. Voor de doorstroming van talenten is het goed dat Sliedrecht 2 nu een stuk jonger is. De jeugdopleiding staat ook steeds beter, met Coen van der Waal (aanvoerder van Sliedrecht 1, red.) die daarin ook een grote rol speelt. Het zou mooi zijn als dat de komende jaren veel oplevert voor de club”, zegt Stuy van den Herik, die ook graag een potje van Sliedrecht meepakt.

,,Met Tim van Stek heb ik in de F’jes gespeeld, maar twintig jaar later hebben we nog altijd bijna dagelijks contact. Verder heb ik met keeper Mathijs Donatz en spelmaker Marciano Simonis gespeeld bij Sparta. Marciano zat na een zware knieblessure een beetje op een dood spoor en toen zei ik in eerste instantie meer voor de grap dat hij het eens bij Sliedrecht moest proberen, maar inmiddels heeft hij het daar al vijf seizoenen goed naar zijn zin. Fijn voor hem en voor de club.”

Bron: https://voetbaljournaal.com/ervaren-prof-als-trainer-voor-sliedrechtse-jeugd/

Lees meer over:
Sliedrecht TopOss Voetbaljournaal