Documentaire: Het kampioenschap van Sliedrecht 2

5 juni 2019 23:30

Jelle den Toom

Iedere voetballer droomt ervan om zijn loopbaan op een waardige manier af te sluiten. Zeg nu zelf: wat is er mooier dan afscheid nemen met een kampioenschap? Kevin de Leur zet na twintig jaar een punt achter zijn selectievoetbalcarrière en kan dat doen met een kampioenschap met Sliedrecht 2.

door Jelle den Toom

In een semiprofessionele documentaire volgt journalist Jelle den Toom de middenvelder in aanloop naar en tijdens zijn afscheidswedstrijd.Het kampioenschap van Sliedrecht 2 | Droomafscheid van Kevin de Leur vertelt het verhaal van een vriendenploeg die een gezamenlijke droom én de droom van Kevin de Leur waarmaakt.

Hoe kwam deze documentaire tot stand?

Tijdens Koningsnacht in café Candlelight raakten Kevin de Leur en Jelle den Toom aan de praat. Na een goed gesprek – onder het genot van meerdere drankjes – beloofde Jelle dat hij verslag zou komen doen als Sliedrecht 2 om het kampioenschap zou gaan spelen.

In de voorlaatste speelronde kreeg de ploeg van trainer Hanno van den Herik die kans in de schoot geworpen dankzij het Wonder van Hardinxveld. Koploper en directe concurrent Kozakken Boys 2 verloor op zaterdag 18 mei met 3-2 van Hardinxveld 2. Ineens had Sliedrecht 2 het kampioenschap in eigen hand. Jelle besloot de gemaakte belofte waar te gaan maken.

Vier dagen voor de kampioenswedstrijd interviewde hij Kevin de Leur over het huidige seizoen, zijn carrière en het mogelijke kampioenschap met Sliedrecht 2. Ook sprak hij met trainer Hanno van den Herik en maakte hij wat sfeerbeelden tijdens de training. Op de wedstrijddag, zaterdag 25 mei 2019, heeft Jelle de gehele wedstrijd gefilmd en na afloop gesproken met Kevin de Leur, Hanno van den Herik, Ronald Snap en Stefan Lobbezoo.

Met 3 uur, 7 minuten en 50 seconden aan ruw videomateriaal ging Jelle aan de slag. Na enkele avonden knutselen bleek hij voldoende goed materiaal te hebben om een mooie documentaire te maken. Het resulteerde in een mooi aandenken aan een historisch kampioenschap van Sliedrecht 2.

Bekijk de documentaire: