Historische bekerwinst op Noordwijk

6 oktober 2020 20:00

T. (Thomas) Hardeman

Van de Redactie – Joop Hartog

Sliedrecht heeft zijn naam als cupfighter weer doen gelden. In een zinderend spannende wedstrijd van de 2e kwalificatieronde werd tweede divisionist Noordwijk dinsdagavond 6 oktober op eigen veld in de verlenging met 2-3 geklopt.

Onwijs goeie wedstrijd

De ploeg was na afloop uitzinnig van vreugde en trainer Dennis v.d. Steen niet minder: “We hebben een onwijs goeie wedstrijd gespeeld en ik zag vanaf het begin dat het er vandaag in zat. De ploeg wilde zelf niet behoudend 4-4-2 spelen, maar gewoon zoals altijd 4-3-3 met druk naar voren. Iedereen is er voor meer dan 100% voor gegaan, de verdediging heeft eigenlijk geen kans weggegeven, drie prima doelpunten gescoord, dus ik ben superblij en kijk uit naar de volgende tegenstander IJsselmeervogels”, aldus een glunderende Dennis v.d. Steen.

Als een fort op slot

Vanaf minuut één pakte Sliedrecht brutaal het initiatief en na goed doorgaan van Roy van ’t Hoog wist hij verwarring te stichten in de verdediging en de 0-1 binnen te schuiven. Een tegenvaller voor de Noordwijkers die een tandje hoger schakelden, maar geen meter ruimte kregen van Sliedrecht, dat ook achterin weer als een fort op slot zat.  Halverwege de eerste helft dreigde Dennis Verhoef alleen op keeper van Vliet af te gaan, maar werd duidelijk vastgehouden binnen de beruchte lijnen.  Ook hier kreeg “de club met naam” zoals ook vaak in het betaald voetbal het geval is, het voordeel van de twijfel, dus geen strafschop. De gelijkmaker kwam kort voor de pauze nog onverwacht, toen Raïes Roshanali om twee verdedigers heen draaide en 1-1 binnenschoot.

Dubieus moment

Direct na de pauze opnieuw een zeer dubieus moment, toen Marc de Kruijs terugkwam uit buitenspel positie, de bal oppikte en 2-1 scoorde. Maar Sliedrecht was niet klein te krijgen deze avond. Energiek trokken zij weer ten aanval en nadat een kopbal van Bas van Stokkom rakelings naast ging, profiteerde Luciano van Harlingen handig van een misverstand in de Noordwijk-verdediging en scoorde 2-2. Noordwijk probeerde weer op te schakelen, maar telkens had Sliedrecht een antwoord klaar en gaf achterin geen krimp, terwijl Sliedrecht een aantal keren dicht bij een volgend doelpunt was.

Conditioneel sterk

Door de gelijke stand was een verlenging noodzakelijk en het handjevol aanwezigen verwachtten dat Noordwijk dit potje wel zou kunnen uithalen. Niets was minder waar want conditioneel was Sliedrecht zeker zo sterk als de tegenstander en bleef gewoon de aanval zoeken. De ploeg straalde uit dat het niet kon verliezen deze avond. Aan het slot van de eerste verlenging mocht Sliedrecht ter hoogte van de 16-meterlijn een vrije trap nemen. En dan is er één bij Sliedrecht die dat graag doet en goed kan. Marciano Simonis krulde de bal geweldig in de bovenhoek (2-3) en de buit was binnen. Dit feestje kon niet meer kapot en Sliedrecht consolideerde geroutineerd de voorsprong.

Een geweldige prestatie van een hecht team, dat nu uitkijkt naar de volgende uitdaging in de KNVB-bekercompetitie nl. de thuiswedstrijd tegen IJsselmeervogels over 3 weken.

Opstelling:

Donatz – Boom – v.d. Pijl – v.Stokkom – van ’t Hoog – Chentouf (115.v.Stek) – Simonis – v.d. Net – Huijgen (46.v.Laarhoven) – Verhoef (70.Nieuwesteeg) - v.Harlingen (108.de Jong)