KAMPIOEN Sliedrecht 2 schrijft clubgeschiedenis

Ronald Snap (kopbal)
... (schot)
... (schot)
Jordy de Robbe (intikker)

Hoofdklasse A

25 mei 2019 12:30

J.C.S. (John) van der Meulen

Op een zonnig, sfeervol sportpark De Lockhorst hebben de mannen van het tweede voor de eerste keer in de rijke historie van de v.v. Sliedrecht het kampioenschap behaald in de reserve hoofdklasse, het hoogste amateurniveau voor 2e elftallen. Een zeer knappe prestatie van het hechte team dat een ongelofelijk stabiel seizoen heeft gespeeld, met slechts twee verliespartijen in 26 wedstrijden. Lang in achtervolging op Kozakken Boys, tot vorige week de rollen werden omgedraaid. Met twee punten voorsprong en een zeer voordelig doelsaldo zou in de laatste competitieronde één punt voldoende moeten zijn. Oranje Wit werd echter met 6-2 weggevaagd door een zeer gedreven Sliedrecht. De schoonheid van de doelpunten deden de vele aanwezige toeschouwers iedere keer weer opveren. Kampioen worden mag lelijk, maar als het op deze manier KAN, dan is het echt genieten van de mooiste sport die er bestaat.

Met een gezonde dosis spanning werd een week lang naar het ultieme doel toegeleefd. Voor de afscheid nemende Kevin de Leur was het een race tegen de klok. Vanwege een kuitblessure nauwelijks kunnen trainen en er werd gevreesd dat hij zijn allerlaatste wedstrijd niet mee kon doen. Toch nog groen licht in de warming up, gelukkig want de Witte is wel belangrijk voor de organisatie in het veld. Voor Oranje Wit stond er ook nog wat op het spel, met een goed resultaat zou een periodetitel mogelijk zijn. In het begin dan ook twee aanvallende ploegen die vol voor de winst gingen. Sliedrecht had het verdedigend prima staan. Onder aanvoering van Danny Struijk, gaven Rob van de Wetering, Jeroen Aantjes en David Tshibanda  helemaal niets weg. Keeper Rik Schouten kon zich beperken tot zijn specialiteit, openen met strakke ballen. Dan is het aan de spitsen om het verschil te maken. Nou deze middag deden ze dat ook. Snap opende de score met een zeer onberekend afstandsschot in de kruising. Alhoewel hij doet nooit wat je verwacht. Even later maakte kompaan Kenny Stuy van den Herik met een volley de 2-0 na een mooie voorbereidende actie van Jordy de Jong. Op het middenveld zorgden Niels Meerkerk en Pieter Pak dat de motor soepel bleef draaien. Beiden speelden met zoveel inzicht en flair, daar wordt iedere tegenstander dol van en is een genot om te zien. De comfortabele voorsprong en de manier van spelen moest genoeg zijn voor de titel was de tussentijdse conclusie.

Oranje Wit ging op zoek naar de aansluiting, even een moment twijfel. Doorgaan of wat  meer de handrem erop? Jordy de Jong gaf in de 58e minuut het antwoord, uit een afgemeten voorzet van David Thsibanda, volleerde hij in de korte hoek binnen. Het moment voor Kevin om het veld te verlaten, iets langer was hem gegund, maar de kuit was op. Spelers en begeleiding vormden een erehaag om de routinier uit te luiden, wat na de wedstrijd nog eens dunnetjes over werd gedaan vanuit de club. Waardering alom. Jesse Koppelaar vulde de 11 weer aan en de tgv van het tweede, liet direct zijn versnelling zien. De 4-0 volgde al snel, kopbal Snap, strakke assist van Niels Meerkerk en het feest kon gevierd worden. Iets minder focus dus en Oranje Wit profiteerde direct met een tegentreffer. Toen een minuut later De Dordtenaren de stand naar 4-2 tilde, ontstond er lichte angst. Het zal toch niet gebeuren. Nee, natuurlijk niet, want daar was Snap weer. Weggestuurd door de onvermoeibare Jordy, kreeg hij een open doekje voor zijn magistrale lob. De 6-2 die Jordy nog binnen prikte was letterlijk en figuurlijk voor de statistieken, want met 18 doelpunten werden beide schutters topscoorder van de reserve hoofdklasse. Met nog een kwartier en vier wissels, Patrick van Zuijdam, Micky de Ruiter, Jesse Steegwijk en Glenn Scheepbouwer werd het slotoffensief opgevoerd. Een paar mogelijkheden om nog een zevenklapper te produceren, maar dat lukte net niet. De rest van dit unieke team, Stefan Lobbezoo, Robin Heezen, Dennis Bot, Bas van Dongen, Dennis Wanrooij, Rick van de Wetering, Jeroen Wanrooij en Brad van Hienen stormden bij het laatste fluitsignaal luid juichend het veld in naar hun ploegmakkers. Trouwe grensrechter Frank Lobbezoo werd meegezogen in het feestgedruis. De technische staf, Jos de Jong, Kees Visser en Hanno van den Herik, hield het niet droog…….de volle waterzak werd over hen leeg gestort.

Als er prijzen worden gepakt, wordt altijd het collectief geroemd. Ook bij Sliedrecht 2 is dat geen uitzondering. De grote selectie met veel onderlinge concurrentie, die elkaar ook wat gunnen, is de kracht geweest voor het succesvolste seizoen ooit van Sliedrecht 2. Het is een mooi stel hoor!

Robin Speksnijder, van hoofdsponsor Candlelight, had vooraf al het volste vertrouwen in een goede afloop. De feesttent stond er al en de kampioenshirts waren ontworpen. Het grote genieten kon beginnen en dat heeft tot in de kleine uurtjes geduurd. Met dank aan de dranksponsors 😊

Het kampioenschap betekent ook nog een verlenging van het seizoen. Alle district winnaars gaan strijden voor het landskampioenschap voor tweede elftallen.