Interview met J.P. Becht

8 juni 2020 19:30

In de reeks korte interviews met voetballers en vrijwilligers een interview met JP. Becht die het stokje voor het volgende interview doorgeeft aan Marciano Simonis..

Wie is Jean-Philip Becht?

Ben Assistent trainer bij het 1ste elftal, 39 jaar oud en geboren in Zeeland (Terneuzen) maar al bijna 20 jaar woon ik in Brabant, getrouwd en ben vader van 2 dochters, Julia (6) en Evi (3), woonachtig in Werkendam.

Waarom iedereen mij JP noemt of mij kent als JP?

De naam Jean-Philip is niet een makkelijke naam en zeker niet veel voorkomend in Nederland. Veel mensen vergaten delen of noemde me anders. Dus werd heb ik he gemakkelijk gemaakt voor de mensen en stel ik me ook bijna altijd voor als JP want dat kunnen mensen onthouden. Het leuke is dat mensen ook dan gaan gokken naar je naam. Het blijft dan blijkbaar wel hangen als je JP zegt. Voor mijn familie ben ik natuurlijk wel gewoon Jean-Philip maar in het voetbalwereldje en in mijn zakelijke leven ben ik JP.

Wat doe ik in het dagelijkse leven en wat nu met corona tijd?

In mijn dagelijkse leven ben ik commercieel technisch adviseur bij Saint-Gobain Gyproc Nederland. Werkzaam in een rayon (Zuid-West en West Nederland) als adviseur voor de binnenruimte, op het gebied van brand, geluid, stabiliteit, wet en regelgeving en innovaties voor de binnenafbouw. Corona heeft een grote invloed gehad om mijn werkzaamheden want vanaf 12 maart ben ik 9 weken niet meer de weg op geweest om mijn klanten te mogen en kunnen bezoeken. Dat betekende dat niet dat ik geen contact had maar alles moest vanuit huis. Dus veel telefonisch contact maar ook video bellen en Cam vergaderingen. De bouw draaide goed door dus we hebben het druk gehad maar i.p.v. 4 dagen onderweg per week naar 9 weken thuis zitten is een grote verandering maar we zijn er goed doorheen gekomen en nu mag ik weer langzaam meer de weg op mijn zakenrelaties te gaan bezoeken. Het zijn bijzondere tijden geweest en het zullen bijzondere tijden blijven zolang er geen vaccine is voor Corona. Belangrijkste is dat mensen hun verantwoordelijkheden nemen en op zichzelf passen zodat we niet terug vallen in oude gewoontes.

Doe ik nog aan sport naast mijn leven bij de voetbal?

Naast mijn rol bij het 1ste van Sliedrecht doe ik niks meer aan voetbal, dat laat mijn achillespees niet meer echt toe. Heb wel een andere sport gevonden waarin ik mijn drive kwijt kan naast mijn gezin, werk en voetbal, dat is wielrennen.

Paar jaar geleden ben ik meer in aanraking gekomen met het wielrennen door mijn werk, bij ons werk hebben we een eigen fiets club en daar reden we toertochten mee samen met klanten en collega's. Ik was daarvoor niet zo fanatiek met fietsen maar omdat het een leuke manier was om zakelijk te netwerken en lekker buiten bezig te zijn ben ik het meer gaan doen met dit jaar als doel om mee te rijden bij Alpe d'Huzes (KWF) en Tour de ALS (met werk). Helaas maar begrijpelijk kunnen beide evenementen niet doorgaan dit jaar maar in 2021 ben ik erbij.

De afgelopen maanden heb ik dan ook veel op de racefiets gezeten en heb ik in mei mee gedaan met de 1000 km voor de Zorg tegen Corona, mijn steentje bijdragen en mijn steun richting het zorgpersoneel. Het fietsen zonder doel is leuk maar fietsen met bepaalde doelen is gaaf om elke keer te behalen. Daarbij houdt fietsen je ook conditioneel en mentaal gezond.

Voorbereiden op nieuwe seizoen?

Spijtig is het natuurlijk dat het seizoen zo abrupt werd afgebroken, we hadden echt nog vertrouwen en goede hoop op een mooie seizoen einde. Voor ons maar ook voor andere teams, zoals ons 2de (het kampioenschap) is het nog spijtiger want als sportman leeft je voor successen.

Het voorbereiden op het nieuwe seizoen doe ik samen met Dennis en Leon (nieuwe keeperstrainer), we starten natuurlijk al enorm vroeg omdat we een tijdje stil hebben gelegen vanwege corona, hebben we al een paar keer gebeld. dinsdag 2 juni ontvangen we de nieuwe groep en gaan we aan de bak met ze, zodat ze fit zijn straks als we weer echt mogen gaan voetballen. Mijn rol als assistent ligt bij de trainingen op de warming-up en core stability en pass-trap, dus ik ben continu opzoek naar de juiste prikkel voor de spelers maar ook dat een warming-up niet saai op en neer lopen is maar elke training een verrassing en uitdaging. Daarom kijk ik dan ook redelijk veel online naar nieuwe methode en oefeningen. Niet alleen van voetbal maar juist ook van andere sporten kunnen wij veel leren.

Tips voor adviezen voor spelers?

Blijf gezond is het belangrijkste advies. Wat de spelers zelf daaraan kunnen doen is ook hun eigen verantwoordelijkheid. De ene voelt zich goed bij 3x per week een duurloop, de ander bij potjes tennissen of fitnessen thuis. Belangrijkste is dat je zorgt voor afwisseling in je trainingen, zodat elke training een uitdaging wordt. Wissel bv een duurloop af met een intensievere training, training minimaal 3 x per week je core voor je kracht en spierprikkels maar ga ook eens lekker jongleren met een balletje om ook bal gevoel te behouden, hooghouden of trucjes doen.

Stokje doorgeven?

Ja aan wie zal ik het stokje doorgeven is niet makkelijk maar ik kies ervoor om boenkoning van Nederland eens aan het woord te laten, Marciano Simonis is denk ik voor veel mensen bij Sliedrecht nog wel een onbekende persoon, maar als voetballer kent iedereen hem wel. Dus Marciano veeg nu dat straatje bij Sliedrecht maar eens schoon.

Bron: Ton den Dunnen